Gjennomføring og ikrafttredelse av Solvens II – selskapenes forberedelser
Brev
Publisert: 22. desember 2011
Sist endret: 22. mars 2019
SAKSBEHANDLER: Jan Hagen
VÅR REFERANSE: 11/15373
DIR.TLF: 22 93 98 62
ARKIVKODE: 542.7
Det nye europeiske soliditetsregelverket for forsikringsselskaper, Solvens II, skal etter planen gjennomføres i nasjonalt regelverk innen 1. januar 2013. Finanstilsynet sendte 1. oktober 2009 brev til alle forsikringsselskapene om forberedelser til Solvens II, og vil med dette gi oppdatert informasjon.
I dette brevet gis det generell informasjon om Solvens II, herunder forventet plan for gjennomføring og ikrafttredelse av regelverket. Det gis en nærmere omtale av sentrale områder som selskapene må prioritere i forberedelsene til Solvens II. Dette omfatter en vurdering av kapitalbehovet og utarbeiding av plan for kapitalisering i forhold til Solvens II-kravet. For selskaper som har behov for å styrke soliditeten bør kapitalplanen omfatte tiltak som kan settes i kraft i løpet av kort tid, herunder beslutninger om disponering av årsresultatet for 2011.
Generell informasjon om Solvens II
Solvens II-regelverket og konsekvensene for norske selskaper er nærmere beskrevet i Finanstilsynets høringsnotat med lovforslag for gjennomføring av Solvens II. Høringsnotatet med tilhørende oversendelsesbrev til Finansdepartementet datert 12. august 2011 er tilgjengelig på Finanstilsynets nettsider om Solvens II.
Finansdepartementet har sendt lovforslaget på høring til 6. januar 2012.
Finanstilsynets nettsider om Solvens II inneholder bl.a. lenker til sentrale dokumenter om Solvens II, herunder referater fra, og presentasjoner til, møter i referansegruppen for Solvens II.
Prosessen for fastsettelse av Solvens II-regelverket
Solvens II-direktivet av 25. november 2009 ble publisert i "Official Journal" 17. desember 2009. Det foreligger et forslag til endringer i Solvens II-direktivet gjennom det såkalte Omnibus II-direktivet. Tidsplanen for endelig vedtak av Omnibus II-direktivet er noe usikker, men det legges opp til at vedtak kan finne sted i 1. kvartal 2012.
I Solvens II-direktivet gis det fullmakter til å vedta gjennomføringsbestemmelser. EU-kommisjonen har nylig presentert et revidert forslag til gjennomføringsbestemmelser som utdyper de overordnede bestemmelsene i Solvens II-direktivet. Det legges opp til at endelig vedtak av gjennomføringsbestemmelsene kan finne sted i 1. halvår 2012, men tidspunktet er noe usikkert da det vil avhenge av tidspunktet for vedtak av Omnibus II-direktivet.
EIOPA (European Insurance and Occupational Pensions Authority) arbeider med utfyllende retningslinjer, hvorav noen som vil bli bindende tekniske standarder for selskaper og tilsynsmyndigheter. Enkelte av retningslinjene har blitt sendt på offentlig høring, men de fleste vil sendes på høring etter vedtak av gjennomføringsbestemmelsene, tidligst i 2. kvartal 2012.
Finansdepartementet legger opp til å gjennomføre Solvens II-reglene i ny finansforetakslov, og prosessen rundt denne loven vil dermed få konsekvenser for offentliggjøring av forskriftsforslag med utfyllende regler for gjennomføringen av Solvens II i Norge.
Nærmere om gjennomføring og ikrafttredelse
I forbindelse med Omnibus II-direktivet vurderes spørsmål om eventuelle endringer i tidspunkt for gjennomføring og ikrafttredelse av regelverket. Siden Omnibus II-direktivet fortsatt er til behandling kan det ikke sies noe sikkert om de endelige bestemmelsene. Etter Finanstilsynets vurdering er det mest sannsynlige utfallet av prosessen rundt Omnibus II-direktivet at Solvens II fortsatt skal være gjennomført i nasjonalt regelverk innen 1. januar 2013, mens det innføres en generell overgangsordning som innebærer at kapitalkravene og en del andre krav til selskapene først gjøres gjeldende fra 1. januar 2014. Det er usikkert hvilke krav som vil bli gjort gjeldende for selskapene i 2013, men det legges bl.a. opp til at godkjenningsprosesser for interne modeller kan fullføres i 2013. Det er også sannsynlig at selskapene vil bli pålagt rapportering i 2013 for å demonstrere at de er forberedt på at hele regelverket trer i kraft fra 1. januar 2014.
Generelt om selskapenes forberedelser
Solvens II-regelverket er et såkalt fullharmonisert regelverk for EØS-området som skal reflekteres i norsk regelverk. Selv om endringene i norsk regelverk antakelig først vil bli vedtatt kort tid før fristen for gjennomføring som fastsettes i Omnibus II-direktivet, vil selskapene få oversikt over det samlede regelverket ved å studere Finanstilsynets høringsnotat, Solvens II-direktivet og foreliggende forslag til gjennomføringsbestemmelser fra EU-kommisjonen.
Solvens II er et fullharmonisert regelverk, men for enkelte spørsmål som ikke direkte reguleres av Solvens II-regelverket vil det være rom for beslutninger på nasjonalt nivå. Disse spørsmålene er nærmere omtalt i Finanstilsynets høringsnotat av 12. august 2011, herunder spørsmålet om regulering av selskaper som tilfredsstiller unntakskriteriene i Solvens II-direktivet. Finanstilsynet har foreslått at selskaper som i dag er underlagt forsikringsvirksomhetsloven også skal underlegges regelverket basert på Solvens II. Finanstilsynet legger derfor til grunn at alle forsikringsselskaper må forberede seg på å etterleve Solvens II-regelverket i sin helhet fra 1. januar 2014.
Forberedelser til nye beregningsmetoder og IT-systemer
Finanstilsynet ba alle selskaper om å delta i den siste kvantitative beregningsstudien for Solvens II (QIS5 – Quantitative Impact Study 5). Erfaringene fra QIS5 viser at selskapene på en del områder har foretatt forenklinger som ikke er i tråd med beregningsmetodene under Solvens II, enten ved å benytte en forenklet metodikk hentet fra Finanstilsynets stresstest eller egne forenklinger. Dette gjelder både beregningen av forsikringstekniske avsetninger og beregningen av solvenskapitalkravet og minstekapitalkravet.
Finanstilsynet vil understreke at når Solvens II trer i kraft vil det ikke være anledning til å foreta andre forenklede beregninger enn det som fremgår av regelverket. Selskapene må derfor identifisere avvik mellom de beregningene de kan foreta i dag og det som kreves under Solvens II, og iverksette tiltak for å sikre at beregningene kan foretas etter Solvens II-regelverket. Dette omfatter også en vurdering av behovet for endringer i IT-systemer.
Bruk av interne modeller for beregning av solvenskapitalkravet
Solvens II åpner for bruk av interne modeller for beregning av solvenskapitalkravet. Selskapet må oppfylle nærmere angitte krav for å få tillatelse til å benytte intern modell. Kravene som stilles er omfattende. Selskaper som ønsker å søke om interne modeller kan innlede en forhåndsdialog med Finanstilsynet. Finanstilsynets nettsider om Solvens II inneholder oppdatert informasjon om kravene til dokumentasjonen selskapene skal sende inn før forhåndsdialogen innledes.
Selskaper som ønsker å fullføre en godkjenningsprosess med sikte på bruk av modeller allerede fra 1. januar 2014 bør være klar for og varsle ønske om forhåndsdialog innen utgangen av mars 2012. Finanstilsynet ønsker samtidig å understreke at selskapene i tilfelle bør ha kommet så langt i arbeidet med den interne modellen at det er realistisk å komme i mål i løpet av 2013.
Vurdering av kapitalbehov
Resultater fra beregningsstudiene (senest QIS5) samt Finanstilsynets stresstest I og andre beregninger har vist at kapitalkravene skjerpes under Solvens II sammenlignet med dagens regime. Situasjonen varierer mellom selskapene, men flere selskaper har behov for å bygge opp tilstrekkelige buffere før Solvens II trer i kraft. Finanstilsynet anser at det særlig innen livsforsikring er et generelt behov for å styrke soliditeten.
Finanstilsynet vil understreke at selskapene i tillegg til den løpende vurderingen av risikoprofil og kapitalisering under gjeldende regelverk må planlegge oppfyllelse av kapitalbehovet under Solvens II fra 1. januar 2014. Det bør utarbeides en konkret plan for kapitalisering i forhold til Solvens II-kravet. For selskaper som har behov for å styrke soliditeten bør kapitalplanen også omfatte tiltak som kan settes i kraft i løpet av kort tid, herunder beslutninger om disponering av årsresultatet for 2011.
Solvens II-reglene stiller krav om at ethvert forsikringsselskap regelmessig og minst årlig skal gjennomføre en egenvurdering av risiko og solvens (ORSA – Own Risk and Solvency Assessment). Hovedformålet med egenvurderingen er å sikre at selskapet gjennomfører en prosess for å identifisere og vurdere samtlige risikoer selskapet er eller kan bli eksponert mot og vurdere kapitalbehovet på bakgrunn av dette. Selskapets strategi og beslutninger skal forankres i resultatet av denne prosessen. Finanstilsynet anser at selskapene nå må planlegge gjennomføring av en slik prosess for egenvurdering av risiko og solvens. Det vises til EIOPAs utkast til retningslinjer som nå er på høring (se lenke under "Aktuelt om Solvens II" på Finanstilsynets nettsider om Solvens II).
Organisering og ansvarsforhold – kontrollfunksjoner
Under Solvens II er det krav til at selskapene skal ha en risikostyringsfunksjon, en aktuarfunksjon, en compliance-funksjon og en internrevisjonsfunksjon. Kontrollfunksjonene skal organiseres slik at hver enkelt funksjon er fri for påvirkning som kan undergrave funksjonens evne til å utføre sine plikter på en objektiv og uavhengig måte. Mindre selskaper med lite kompleks virksomhet kan la flere kontrollfunksjoner utøves av én person eller én organisatorisk enhet. Dette gjelder imidlertid ikke internrevisjonsfunksjonen som skal være helt uavhengig av operative funksjoner og øvrige kontrollfunksjoner.
Finanstilsynet anser at selskapene må vurdere sin interne organisering i lys av kravene som følger av Solvens II. Det må legges vekt på å sikre tilstrekkelig uavhengighet for kontrollfunksjonene med sikte på å unngå mulige interessekonflikter. Situasjoner der enkeltpersoner kan bli delaktig i beslutninger de selv skal kontrollere skal ikke forekomme.
Rapportering og offentliggjøring av informasjon
Under Solvens II er det omfattende krav til hvilken informasjon selskapene skal rapportere til tilsynsmyndighetene og offentliggjøre for allmennheten. Hovedregelen er at den felleseuropeiske rapporteringen skal erstatte dagens rapportering for tilsynsformål, men det er anledning til nasjonal tilleggsrapportering dersom det er særskilt nasjonal lovgivning eller særegenheter i det nasjonale markedet som tilsier det. Finanstilsynet tar sikte på å avklare hvilke deler av dagens rapportering som skal videreføres i løpet av 2012.
EIOPA har sendt forslag til kvantitative rapporteringsskjemaer under Solvens II på høring (se lenke under "Aktuelt om Solvens II" på Finanstilsynets nettsider om Solvens II). Finanstilsynet ber om at selskapene legger planer med sikte på å oppfylle rapporteringskravene slik de er angitt i de rapporteringsskjemaene som nå er på høring. Selskapene må også ta i betraktning kravene til kvalitativ rapportering og offentliggjøring som følger av utkast til gjennomføringsbestemmelser og av ovennevnte høring.
Avsluttende merknader
Selv om tidsplanen for ikrafttredelse av Solvens II nå ser ut til å bli forskjøvet ett år i forhold til hva som tidligere er annonsert, legger Finanstilsynet til grunn at selskapene fortsetter sine forberedelser. Det nye regelverket stiller omfattende nye krav til selskapene, noe som vil kreve betydelig utviklingsarbeid.
Finanstilsynet tar sikte på å foreta en kartlegging av status for selskapenes forberedelser til Solvens II i løpet av 2. halvår 2012. Finanstilsynet vil komme tilbake til en eventuell kartlegging i eget brev hvor det bes om tilbakemeldinger fra selskapene.
Vennlig hilsen
Erik Lind Iversen
fung. direktør for finans- og forsikringstilsyn
Bjørn Andersen
seksjonssjef