Finanstilsynets konklusjon etter stedlig regnskapsførertilsyn Accenture AS
Brev
Publisert: 11. april 2011
Sist endret: 21. april 2017
Saksbehandler: Bernt Jan Aaland
Direkte tlf.: 22 93 99 98
Vår referanse: 10/3241
Arkivkode: 614.1
Dato: 01.04.2011
1. INNLEDNING OG BAKGRUNN
Finanstilsynet viser til stedlig regnskapsførertilsyn avholdt 4. og 5. mai 2010, og til sin foreløpige konklusjon oversendt Accenture AS i brev datert 9. februar 2011. Selskapet har i brev datert 29. mars 2011 kommet med tilsvar til Finanstilsynets foreløpige konklusjon.
Finanstilsynets konklusjon og rapporten var planlagt utarbeidet relativt kort tid etter at det stedlige tilsynet fant sted. Det vises imidlertid til korrespondanse mellom Accenture AS og Finanstilsynet vedrørende forståelsen av omfanget av forskrift om risikostyring og internkontroll for de selskap som har flere virksomhetsområder. Dette forholdet har trukket noe ut i tid, jf. den korrespondansen som har vært i saken. I brev fra Accenture AS datert 15. oktober 2010 har selskapet begrunnet den vurderingen det har gjort i forhold til kravene i nevnte forskrift, samtidig som det søkte om dispensasjon fra forskriftens krav. Det vises til Finanstilsynets brev datert 26. januar 2011 hvor søknaden er behandlet.
Bakgrunnen for det stedlige tilsynet er Finanstilsynets prioritering av tilsyn med de største regnskapsførerselskapene/grupperingene. Det er avgjørende for kvaliteten på samtlige regnskapsføreroppdrag at de retningslinjer og rutiner som er etablert i disse er forsvarlige og at de etterleves. Representanter for Accenture AS ble derfor i et møte orientert om at Finanstilsynet i løpet av foråret 2010 ville gjennomføre et stedlig tilsyn med selskapet for å vurdere om det etterlever regnskapsførerlovgivningen, herunder god regnskapsføringsskikk.
Finanstilsynet har vurdert hvorvidt regnskapsføringsvirksomheten drives i samsvar med regnskapsførerloven, regnskapslov, bokføringslov og annen relevant lovgivning, og de krav som Finanstilsynet mener må kunne stilles til regnskapsførervirksomheten.
Det ble under det stedlige tilsynet også lagt vekt på å kontrollere at selskapet for øvrig drives i samsvar med den lovgivningen som gjelder for regnskapsførerselskaper og er hensiktsmessig innrettet. Det vises til finanstilsynslovens § 3 som blant annet fastslår at tilsynet skal se til at de institusjoner det fører tilsyn med virker på en hensiktsmessig og betryggende måte.
2. FAKTISKE FORHOLD OG FINANSTILSYNETS VURDERING
I rapporten som fulgte vedlagt Finanstilsynets foreløpige konklusjon, datert 18. oktober 2010, beskrives selskapets utøvelse av regnskapsføreroppdrag, og om det har etablert organisasjon, rutineopplegg og intern kontroll i henhold til regnskapsførerlov- og forskrift, herunder god regnskapsføringsskikk, jf. regnskapsførerloven § 2 andre ledd. Den rettslige standarden ”god regnskapsføringsskikk” utfylles av standarder utarbeidet av NARF i samarbeid med Økonomiforbundet. Følgende standarder gjelder:
Standardnr.: Tittel:
GRFS 0 Allment om regnskapsføringsoppdrag
GRFS 1 Bokføring og årsoppgjør
Finanstilsynet refererer i det etterfølgende til disse standardene.
2.1 Organisering av regnskapsføringen
Accenture AS benytter et søsterselskap beliggende i Bangalore i India til å utføre vesentlige deler av regnskapsføringen for sin største oppdragsgiver. Bakgrunnen for dette er hovedsakelig et ønske fra oppdragsgiveren om å redusere regnskapsføringskostnadene. Av den avtalen som er inngått mellom Accenture AS og oppdragsgiver fremgår det at sistnevnte er innforstått med at deler av regnskapsføringen skal foregå i India.
Regnskapsførerselskapets ansvar for at virksomheten drives i samsvar med de krav som gjelder, vil ikke endres som følge av at oppgaver utkontrakteres. Utgangspunktet for Finanstilsynets vurdering vil i disse tilfellene være om virksomheten i regnskapsførerselskapet må anses som hensiktsmessig og forsvarlig, også for den delen av virksomheten som er utkontraktert. Blant annet vil regnskapsførerselskapets styring og kontroll, og spørsmålet om Finanstilsynet har mulighet til å føre tilsyn med den utkontrakterte delen av virksomheten, være sentrale vurderingskriterier. Grunnlaget for vurderingen vil være den foreliggende avtalen mellom regnskapsførerselskapet og det selskapet som skal utføre tjenestene, og den faktiske gjennomføringen av denne.
Det er imidlertid ikke inngått noen egen avtale mellom Accenture AS og det indiske søsterselskapet Accenture Service Pvt. Ltd., som regulerer ansvarsforholdet mellom det norske selskapet og søsterselskapet i India, herunder de krav som stilles etter regnskapsførerloven og god regnskapsføringsskikk. Finanstilsynet legger til grunn at det må inngås en egen avtale mellom det norske regnskapsførerselskapet som har autorisasjon, og det indiske datterselskapet som utfører en ikke ubetydelig del av regnskapsføringen, hvor ansvarsforholdet og arbeidsfordelingen mellom selskapene klart fremgår. Dersom Accenture AS benytter andre selskap som inngår i Accenture - konsernet, må egen avtale også inngås med disse.
I sitt tilsvar datert 29. mars 2011 anføres det at Accenture AS har arbeidet med å få i stand en avtale med Accenture Service Pvt. Ltd., og at det nå kun er signeringen av avtalen som gjenstår. Det informeres videre om at kopi av avtalen vil bli oversendt Finanstilsynet så snart den foreligger. Finanstilsynet tar selskapets informasjon til etterretning.
2.2 Intern kvalitetskontroll (tilsynsrapporten punkt 3.1.7)
Autorisasjonsordningen for regnskapsførere ble innført for å øke og sikre kvaliteten på regnskapene og rapportene som blir levert til oppdragsgiverne og andre brukere av regnskapet, herunder offentlige myndigheter. Regnskapspliktige som setter bort regnskap til autoriserte regnskapsførere skal ha tillit til at oppdraget blir utført i samsvar med god regnskapsføringsskikk og at regnskap og rapporter har god fagmessig kvalitet. Dette innebærer at arbeid som utføres av ikke-autoriserte medarbeidere må kvalitetssikres av oppdragsansvarlig eller annen autorisert regnskapsfører. Manglende intern kvalitetskontroll innebærer derfor overtredelse av regnskapsførerloven § 1, der det fremgår at man må være autorisert regnskapsfører for å kunne føre regnskap for andre i næring. Det følger av regnskapsførerloven § 2 annet ledd, jf. GRFS 1 punkt 1.6.4 at kvalitetskontroll må kunne dokumenteres. Manglende kvalitetskontroll er et brudd på regnskapsførerloven § 2 annet ledd, jf. GRFS 1.6.3.
Accenture AS har få oppdragsgivere, men samtlige har en betydelig omsetning. Det ble informert om at det i Accenture AS var ca. 90 personer som arbeidet med regnskapsføring på tilsynstidspunktet. Kun fem av disse har autorisasjon som regnskapsførere. Siden oppdragsgivernes virksomhet hovedsakelig er innen olje- og offshoresektoren vil det i en rekke tilfelle være kompliserte regnskaps- og avgiftsmessige problemstillinger som det løpende må tas stilling til. Videre benytter Accenture AS et søsterselskap i India til å utføre det vesentligste av den transaksjonsbaserte regnskapsføringen for oppdragsgiverne. Etter Finanstilsynets oppfatning stiller disse to forholdene særlige krav til at Accenture AS må kunne dokumentere at den regnskapsføringen som skjer er forsvarlig, ikke minst for den delen av regnskapsføringen som skjer hos det indiske søsterselskapet. Dette innebærer at det løpende må være kvalitetskontrollrutiner som ivaretar dette kravet. Det er i selskapet utarbeidet egen instruks for den kvalitetskontrollen som skal utføres, men Finanstilsynet merket seg at det er først i 2010 at det forelå dokumentasjon som viste at de autoriserte regnskapsførerne på en systematisk måte hadde gjennomgått og kvalitetssikret det arbeidet som ble utført. Dette gjelder også arbeid utført av søsterselskapet i India. Finanstilsynet legger til grunn at de retningslinjer og rutiner som er iverksatt i tilstrekkelig grad sikrer at kvalitetskontrollene blir gjennomført på en måte som er i samsvar med regnskapsførerloven, herunder god regnskapsføringsskikk. Dette med bakgrunn i at selskapet har få, store oppdragsgivere med omfattende etterkontroll- og avstemmingsrutiner. Finanstilsynet er videre av den formening at dersom antall oppdragsgivere økes, må selskapet vurdere om det må ha flere personer med autorisasjon.
Selskapet bekrefter i sitt tilsvar at det fra og med 2010 er satt i verk systematiske kvalitetskontroll-rutiner på oppdragsnivå, i samsvar med de krav som stilles etter god regnskapsføringsskikk.
2.3 Oppdragsdokumentasjon (tilsynsrapporten pkt. 3.1.5)
Det følger av regnskapsførerloven § 2 annet ledd, jf. GRFS 1 pkt. 1.5.1. at ”det skal for hver enkelt oppdragsgiver etableres et oversiktlig system som ivaretar kravene til dokumentasjon av regnskapsførervirksomhetens arbeid for oppdragsgiver.” Av pkt. 1.5.3.2 i samme standard fremgår det hva oppdragsdokumentasjonen skal inneholde.
Det fremkom under tilsynet at deler av oppdragsdokumentasjonen delvis ble oppbevart hos oppdragsgiverne og delvis hos Accenture AS. Accenture AS hadde imidlertid tilgang til den oppdragsdokumentasjonen som befant seg hos oppdragsgiver. Finanstilsynet er av den oppfatning at slik oppdragsdokumentasjon skal oppbevares hos regnskapsførerselskapet, jf. kravene i god regnskapsføringsskikk. Accenture AS plikter å oppbevare oppdragsdokumentasjonen i 10 år, jf. GRFS 1.5.4. Dette kravet vil være vanskelig å ivareta dersom oppdragsgiver velger å skifte regnskapsfører. Finanstilsynet legger til grunn at selskapet i det videre innretter sin virksomhet på dette punkt i samsvar med de krav som standarden stiller.
Selskapet bekrefter i sitt tilsvar at rutinene for dette ikke har vært tilfredsstillende, men at det vil bli utarbeidet et opplegg som ivaretar de kravene som stilles etter god regnskapsføringsskikk i 2011. Finanstilsynet bemerker at tilsynet hadde forventet at en slik rutine ble innarbeidet i Accenture AS på det tidspunktet det startet opp med sin regnskapsføringsvirksomhet, og finner det kritikkverdig at selskapet først i 2011 oppfyller kravene som stilles etter god regnskapsføringsskikk.
2.4 Pliktig regnskapsrapportering (tilsynsrapporten pkt. 3.2.1)
Det følger av bokføringslovens § 5 hvilke spesifikasjoner den regnskapspliktige må utarbeide. I de tilfelle den regnskapspliktige setter bort regnskapsføringen til en autorisert regnskapsfører eller et autorisert regnskapsførerselskap, vil dette innebære at det er regnskapsførerselskapet som er ansvarlig for utarbeidelsen av de nevnte spesifikasjonene.
Det oppstod under tilsynet usikkert om samtlige oppdragsgivere oppfylte de krav som bokføringsloven stiller, og hvem som eventuelt var ansvarlig for å utarbeide de nevnte spesifikasjoner. I e-post mottatt fra Accenture AS i etterkant av det stedlige tilsynet, fremgikk det at enkelte spesifikasjoner ble utarbeidet, men det synes ikke å være innført en rutine verken hos oppdragsgiver eller i regnskapsførerselskapet som innebærer at lovkravet fullt ut blir oppfylt. Finanstilsynet legger også her til grunn at det iverksettes rutiner som innebærer at lovkravet i det videre blir oppfylt.
Selskapet anfører i sitt tilsvar at det vil bli iverksatt rutiner som sikrer at bokføringslovens krav vil bil oppfylt.
2.5 Forskrift om risikostyring og internkontroll (tilsynsrapporten pkt. 3.1.9)
Det fremkom under tilsynet at Accenture AS hadde foretatt en gjennomgang i samsvar med forskriftens krav kun for den delen som gjelder regnskapsføringsvirksomheten. Det vises til pkt. 1 foran vedrørende dette forholdet.
For den vurderingen selskapet har gjort for regnskapsføringsvirksomheten ble dette styregodkjent 17. februar 2010. Vurderingen av virksomhetskritiske risikoområder bygger på NARFs mal og lister opp 33 vurderte områder. På alle områdene er risikoen vurdert som lav, men det er samtidig foretatt en konsekvensvurdering for selskapet dersom noen av risikoene likevel skulle inntreffe, varierende fra lav til høy. Selskapet hadde på tilsynstidspunktet ikke innhentet bekreftelse fra revisor på at risikostyringsforskriftens krav var oppfylt.
Finanstilsynet bemerker at selskapet skulle innhentet bekreftelse fra revisor, siden risikostyringsforskriften ble gjort gjeldende for regnskapsførerselskaper fra 1. januar 2009.
Vedrørende risikostyringsforskriften vises det til annen korrespondanse med Accenture AS, hvor bl.a. spørsmålet om dispensasjon fra forskriftens krav er omhandlet. Finanstilsynet tar til etterretning at selskapets revisor nå har avgitt en erklæring, men har også registrert at revisor har hatt bemerkninger i forhold til prosessen og de vurderinger som er gjort. Finanstilsynet forutsetter at dette rettes opp i de fremtidige vurderingene som vil bli gjort, og tar til etterretning at revisor i sin erklæring har forutsatt det samme, basert på en rapport som selskapet har utarbeidet, datert 22. mars 2011.
3. FINANSTILSYNETS KONKLUSJON
Finanstilsynet finner det kritikkverdig at Accenture AS ikke har sørget for at det er inngått avtaler mellom Accenture AS og selskapets oppdragsgivere som fullt ut dekker de krav som stilles etter regnskapsførerloven, herunder god regnskapsføringsskikk. Det vises til pkt. 2.2 overfor hvor dette nærmere fremgår. Finanstilsynet er videre kritisk til at Accenture AS først i 2010 har satt i verk systematiske rutiner for kvalitetskontroll hvor autoriserte regnskapsførere har forestått kontrollen.
Det stedlige tilsynet viste at regnskapsførerselskapet på de fleste øvrige områder synes å ha satt i verk rutiner som er i samsvar med de krav som følger av regnskapsførerloven, herunder god regnskapsføringsskikk og det øvrige regnskapsregelverket. Finanstilsynet viser imidlertid til de forhold som er tatt opp overfor og i den tidligere tilsendte rapporten etter tilsynet. I sitt tilsvar datert 29. mars 2011 fremgår at selskapet har iverksatt rutiner på de områder hvor Finanstilsynet har hatt anførsler. Finanstilsynet tar videre til etterretning den informasjonen og de kommentarene som er gitt til Finanstilsynets rapport.
For Finanstilsynet
Anne Merethe Bellamy
direktør for regnskaps- og revisortilsyn
Bernt Jan Aaland
spesialrådgiver