Endelige merknader etter stedlig tilsyn Akonto Revisjon AS
Brev
Publisert: 21. februar 2011
Sist endret: 21. april 2017
Saksbehandler: Axel Emil Jønsson
Direkte tlf.: 22 93 97 36
Vår referanse: 10/7811
Arkivkode: 624.1
Dato: 15.02.2011
1. Innledning
Det vises til gjennomført stedlig tilsyn avholdt 13. september 2010 samt foreløpige merknader datert 14. januar 2011. Finanstilsynet har ikke mottatt kommentarer fra revisjonsselskapet knyttet til de foreløpige merknadene.
Bakgrunnen for tilsynet er knyttet til at revisjonsselskapet har overtatt revisjonsoppdrag fra en annen virksomhet, og hovedformålet med tilsynet var derfor å kontrollere at oppfølgingsansvaret som ansvarlig revisor har vært ivaretatt.
2. Finanstilsynets vurderinger
Revisjonsselskapets rutiner og retningslinjer
Foruten gjennomgang av enkeltoppdrag omfattet tilsynet med revisjonsselskapet, innledningsvis en gjennomgang av de fastsatte rutiner og retningslinjer i foretaket. Gjennomgangen av de utvalgte enkeltoppdrag omhandles i påfølgende avsnitt. Når det gjelder selskapets fastsatte retningslinjer og rutiner har Finanstilsynet ingen vesentlige kommentarer men henviser til de forbedringspunkter som er angitt i vedlagte rapport etter stedlig tilsyn.
Dokumentasjon av enkeltoppdrag
Ved det stedlige tilsynet ble det foretatt en gjennomgang av dokumentasjonen for utført revisjon for to enkeltoppdrag. Gjennomgangen er utført for å vurdere om revisjonen er utført etter revisorlovens krav, herunder god revisjonsskikk.
For uten de forbedringspunkter som er nevnt i tidligere oversendt rapport etter stedlig tilsyn, har Finanstilsynet følgende kommentarer:
For begge de kontrollerte oppdragene er analyser benyttet både i forbindelse med planleggingen og som del av substanshandlinger foretatt under selve revisjonen. Det er i denne forbindelse gitt enkelte verbale forklaringer til endringene i analysene, men etter Finanstilsynets oppfatning, blir vurderingene for løse og inneholder mye “synsing” uten at de er etterprøvd eller at det er foretatt andre revisjonshandlinger som underbygger de vurderinger som er gjort. For å sikre at analysene vil gi tilstrekkelige og hensiktsmessige revisjonsbevis, er det en rekke forhold som må vurderes i forkant av utførte analyser. Revisor må blant annet vurdere og dokumentere påliteligheten av grunnlagsdataene, hvorvidt forventingene til analysene vil være presise nok til å kunne identifisere vesentlig feilinformasjon samt hvor store differanser mellom registrerte beløp og forventede verdier som kan aksepteres, jf RS 520 pkt 12.
For et av oppdragene var det på inntektsområdet, foretatt en analyse av bruttofortjenesten på totalnivå. Det forelå kopi av en rekke regnskapsutskrifter, men det var ikke angitt noen nærmere forklaring til hva rapportene inneholdt eller hva som var kontrollert. Det er derfor ikke mulig for Finanstilsynet å etterprøve om de utførte revisjonshandlingene oppfyller kravene som følger av revisorloven, jf revisorloven § 5-3 første ledd. Finanstilsynet er også av den oppfatning at det vil være vanskelig å hevde at revisjonsbevisene som er innhentet, er tilstrekkelige og hensiktsmessige når analysene kun er basert på total bruttofortjeneste. For å være egnet som revisjonsbevis bør analysene brytes ned på f.eks produktnivå slik at eventuelle variasjoner i større grad vil bli fanget opp.
Finanstilsynet kunne under tilsynet ikke finne dokumentert revisors vurderinger i forbindelse med kontroll av endelig årsregnskap, transaksjoner med nærstående parter, fortsatt drift og hendelser etter balansedagen. De vurderinger revisor har foretatt og som danner grunnlaget for å kunne trekke sine konklusjoner, må dokumenteres. Uten slik dokumentasjon vil det ikke være mulig å etterprøve de vurderinger som er gjort, jf RS 230 punkt 9 samt RS 550 punkt 2. Konklusjoner om at regnskapsposten er “vurdert rimelig” eller “uten vesentlige feil” uten at det er angitt hvilke handlinger revisor har foretatt seg for å komme frem til denne konklusjonen, er ikke tilstrekkelig for å kunne ta stilling til om vurderingene er tilstrekkelige og hensiktsmessige.
3. Finanstilsynets oppsummering
Etter Finanstilsynets oppfatning er det avdekket svakheter ved revisjonsutførelsen. Finanstilsynet finner likevel ikke forholdene så alvorlige at det er grunnlag for å iverksette særlige tiltak. Finanstilsynet forventer imidlertid at revisjonsselskapet og revisor umiddelbart tar hensyn til det som er påpekt i dette brev og den underliggende rapport etter det stedlige tilsynet.
For Finanstilsynet
Kjersti Elvestad
seksjonssjef
Axel Emil Jønsson
seniorrådgiver