Egenrapportering for foretak underlagt regnskapskontrollen - KRT 1003
Brev
Publisert: 11. april 2011
Sist endret: 21. mars 2019
Vedlegg
Saksbehandler: Anne Marie Romsaas
Dir. tlf.: 22 93 98 87
Vår referanse: 11/3982
Arkivkode: 727
Dato: 08.04.2011
Som ledd i kontrollen med den finansielle rapporteringen fra foretak ved Oslo Børs som utsteder omsettelige verdipapirer (aksjer, egenkapitalbevis eller obligasjoner) og som har Norge som hjemstat, innhenter Finanstilsynet egenrapportering fra utstederne.
I forskrift til verdipapirhandelloven (verdipapirforskriften) av 29.6.2007 nr 876 om kontroll med børsnoterte utstederforetaks finansielle rapportering er det i § 13-4 første og annet ledd gitt regler om hvordan Finanstilsynet skal innrette sin kontroll.
Finanstilsynet vil hvert år kontrollere et utvalg årsregnskap på bakgrunn av blant annet en
risikovurdering. I denne forbindelse bes det om en årlig egenrapportering på Altinn fra alle
norske utstederforetak av omsettelige verdipapirer, jf. verdipapirforskriften § 13-5(2).
Egenrapporteringen danner utgangspunkt for risikobasert utvelgelse av foretak og regnskap som kontrolleres. Foretaket skal besvare spørsmål knyttet til foretaket og styrets forslag til
årsregnskap.
Det er utarbeidet en veiledning hvor hjelpetekstene som ligger i egenrapporteringsskjemaet på
Altinn er innarbeidet. Veiledningen er basert på de mest stilte spørsmål i forbindelse med
rapporteringen for tidligere år.
Dette brevet publiseres på Finanstilsynets nettsted www.finanstilsynet.no under menypunktet:
Noterte foretak prospekter->Periodisk informasjonsplikt->Offentlige brev->Egenrapportering-KRT 1003. Veiledning til KRT 1003 publiseres der som vedlegg til dette brevet.
Elektronisk innlevering av egenrapporteringen via Altinn
Besvarelse og innlevering av egenrapporteringen skal skje via Altinn. På dette nettstedet vil man også finne informasjon om pålogging til og bruk av Altinn, se venstre meny; Lær å bruke Altinn. Egenrapporteringsskjemaet skal ligge klart på hovedsiden for det foretaket det skal rapporteres for. Husk å velge korrekt oppgavepliktig, som er foretaket det skal rapporteres for. Mer informasjon om dette finnes i Veiviser for skjemautfylling på Altinn.
Frist for innsendelse m.m.
Egenrapporteringen for årsregnskapet via Altinn skal gjennomføres i tidsrommet 15. april – 15. mai. Denne fristen gjelder for alle utstedere.
Det vil i særlige tilfeller kunne dispenseres fra tidsfristene. Foretak som strykes fra notering i
perioden 01.01.2011 til 15.05.2011 kan søke om fritak fra rapporteringsplikten.
Foretak med avvikende regnskapsår bes ta kontakt med Finanstilsynet for avklaring av tidspunkt for innsendelse av KRT 1003.
Hvem skal fylle ut skjemaet på vegne av foretaket
Egenrapporteringsskjemaet skal i utgangspunktet fylles ut av administrerende direktør. Dette kan imidlertid delegeres til andre. Delegeringen gjøres i Altinn. Se Veiviser for administrasjon på Altinn.
Kort beskrivelse av skjemaet, herunder utvalgte områder
Foretakets organisasjonsnummer, samt foretakets navn og adresse vil være ferdig utfylt. Skjemaet er bygd opp slik at enkelte spørsmål ikke aktiveres med mindre man svarer ja på for eksempel foregående spørsmål. Alle aktive spørsmål (uthevet skrift) skal fylles ut. Utfyller vil få feilmelding dersom pliktige spørsmål ikke er besvart. Pkt. 1.06 ”Utstedertype” kan besvares med mer enn ett kryss. Fra og med punkt 1.13 skal alle (aktive) punkt besvares med ja eller nei, med unntak av punkt 1.14.1 hvor foretakets børsverdi/markedsverdi per 31. desember 2010 skal oppgis (i tusen NOK), samt punkt 6.03 hvor total egenkapital som tilskrives morforetakets aksjonærer skal oppgis (i tusen NOK).
Skjematisk /teknisk brukerstøtte ved Altinn
Altinn brukerservice besvarer spørsmål i forbindelse med delegering av roller, problemer med å finne riktig skjema, feilmeldinger, innsendelse og utskrift av skjemaet mv. Altinn brukerservice kan kontaktes på tlf. 75 00 60 00.
Spørsmål av regnskapsfaglig karakter
Regnskapsfaglige spørsmål og kommentarer til egenrapporteringsskjemaet kan rettes til
kontaktpersonene nedenfor.
For Finanstilsynet
Siw-Mette Thomassen (sign.)
seksjonssjef
Anne Marie Romsaas(sign.)
seniorrådgiver
Kontaktpersoner i Finanstilsynet:
Anne Marie L. Romsaas, tlf. 22 93 98 87, e-post: anne.marie.romsaas@finanstilsynet.no
Nina Servold Oppi, tlf. 22 93 97 17, e-post: nina.servold.oppi@finanstilsynet.no