Uttalelse om ny revisors uavhengighet Statkraft Energi AS
Brev
Publisert: 24. juni 2010
Sist endret: 9. mai 2017
Saksbehandler: Knut E. Lykke
Direkte telefon: 22 93 98 40
Vår referanse: 10/5271
Arkivkode: 623.1
Dato: 21.06.2010
1. Innledning
Det vises til brev av 11. mai 2010 til Finanstilsynet med anmodning om uttalelse om uavhengighet for ny revisor. Det vises videre til utfyllende materiale mottatt fra Statkraft Energi AS (Statkraft) i brev av 20. og 27. mai 2010.
Finanstilsynet er bedt om å vurdere hvorvidt PricewaterhouseCoopers AS (PwC) har levert tjenester av en slik art og/eller omfang at revisjonsselskapet kan revidere Statskrafts årsregnskap fra og med 2010. Finanstilsynet er kommet til at revisorlovgivningen er til hinder for at PwC velges som revisor for å revidere Statskrafts årsregnskap med virkning fra regnskapsåret 2010.
2. Faktum
Statkraft startet høsten 2006 et internkontrollprosjekt med formål å utbedre identifisert forbedringspotensial knyttet til kvalitet og effektivitet i den finansielle rapporteringen. Det ble fokusert på selskapets kontrollmiljø. Del to av dette prosjektet (IK2) hadde som formål å redusere risiko for vesentlige feil i den finansielle rapporteringen til et hensiktsmessig nivå.
PwC ble benyttet som rådgiver på IK2. Dette prosjektet ble avgrenset til å gjelde rapportering av regnskapsmessig informasjon i årsrapporter, kvartalsrapporter og styrerapporter.
I sluttrapporten for IK2 ble prosjektets hovedleveranser beskrevet slik:
“1. IT support system (Intranet page and the underlying IT tools supporting the internal control process)
2. Annual process for internal control over financial reporting
3. Guideline for internal control over financial reporting
4. Control documentation for the identified key controls in the various sub-processes
5. Best practice guidelines for spreadsheets, including checklist“
PwCs rolle er i notatet fra Statkraft til Finanstilsynet beskrevet slik:
”Det PwC bidro inn i prosjektet med i tillegg til timer var med sin erfaring fra tilsvarende prosjekt å:
• Vurdere IK2 i forhold til beste praksis
• Være en diskusjonspartner
• Kvalitetssikring
• Dokumentere manglende kontroller, lage struktur i dokumenter samt sikre tilgjengelighet til dokumenter”
I henhold til avtaledokumentet mellom Statkraft og PwC skal leverandøren utføre følgende tjeneste:
• ”Prosjektlederstøtte (Nøkkelperson) 70-80%
• Prosjektassistent (Nøkkelperson) 70-80%
• Faglig støtte (Nøkkelperson) 30-40%
• Ressurspool 10%”
Videre heter det at:
”Tjenesten omfatter også at leverandøren stiller til rådighet nødvendige arbeidsmetoder og verktøy for prosjektet. Leverandøren vil være med på å bygge opp metoder og verktøy som Statkraft skal kunne benytte etter at Tjenesten av avsluttet.”
Finanstilsynet legger til grunn at Statkraft selv har lagt ned betydelige ressurser i prosjektet, at Statkraft har fattet avgjørelsene og vært ansvarlig for implementeringen. PwC har imidlertid hatt en omfattende involvering knyttet til prosesser og systemer med direkte betydning for selskapets finansielle rapportering. Basert på informasjonen om omfanget av PwCs involvering legger Finanstilsynet til grunn at flere tusen timer ble levert i perioden 2007 til 2009.
3. Finanstilsynets vurdering
Revisorlovens hovedbestemmelse om uavhengighet finnes i § 4-1. Revisors rådgivning reguleres særskilt i revisorloven § 4-5 første ledd, jf. revisorforskriften § 4-4 første ledd. I henhold til revisorforskriften § 4-6 første ledd siste punktum, gjelder disse bestemmelsene også for en revisor som skal påta seg et revisjonsoppdrag.
Etter Finanstilsynets syn er tjenestene som er levert egnet til å påvirke eller reise tvil om PwCs uavhengighet og objektivitet, jf. revisorloven § 4-5 første ledd. Finanstilsynet viser til at bestemmelsen er utfylt i revisorforskriften § 4-4 første ledd, som lyder:
”Revisor skal påse at han ikke opptrer slik at det oppstår risiko for at han må revidere resultatet av egne rådgivningstjenester eller av andre tjenester, eller at det oppstår risiko for at han ivaretar funksjoner som er en del av den revisjonspliktiges beslutningsprosess. Slik risiko vil normalt foreligge dersom revisor:
1. gir råd om eller er med på å utføre funksjoner eller utforme strategier eller systemer som har direkte betydning for den revisjonspliktiges regnskapstransaksjoner og avleggelse av regnskaper samt for sentrale deler av den revisjonspliktiges interne kontrollfunksjoner,”
Basert på prosjektbeskrivelsene og opplysningene om omfanget av PwCs involvering, legger Finanstilsynet til grunn at det er en risiko for at PwC må revidere resultatet av egne rådgivningstjenester eller har ivaretatt funksjoner som er en del av Statkrafts beslutningsprosesser. Når PwC har gitt råd om funksjoner, strategier eller systemer som har direkte betydning for Statkrafts avleggelse av regnskapet og for sentrale deler av Statkrafts interne kontrollfunksjoner foreligger det en slik risiko som er beskrevet i revisorforskriften § 4-4 første ledd nr. 1. Det er ikke nødvendig i denne saken å konkludere med hvorvidt PwC faktisk vil måtte revidere resultatet av egne rådgivningstjenester eller har ivaretatt funksjoner som er en del av Statkrafts beslutningsprosesser, fordi det er tilstrekkelig at det foreligger en risiko for dette.
I tillegg til manglende uavhengighet etter revisorloven § 4-5 første ledd og revisorforskriften § 4-4 første ledd, finner Finanstilsynet at PwCs involvering i internkontrollprosjektet gjør at det foreligger særlige forhold som er egnet til å svekke tilliten til PwC som revisor, jf. revisorloven § 4-1 første ledd annet punktum. I denne vurderingen er det lagt vekt på at Statkraft er et foretak av allmenn interesse, og at det derfor er særlig viktig hvordan forholdet fremstår utad.
Som nevnt gjelder uavhengighetsreglene både for eksisterende og ny revisor. Etter Finanstilsynets oppfatning kan det likevel ikke utelukkes at resultatet av de rettslige vurderingene kan bli ulikt i de to situasjonene. I denne saken er det imidlertid ikke tvil om at bestemmelsene også er til hinder for at PwC blir valgt som ny revisor.
Som følge av at IFAC/DnRs etiske regler er trukket inn i saken, finner Finanstilsynet grunn til å presisere at norsk lovgivning i alle tilfeller går foran det som måtte følge av dette regelsettet.
4. Konklusjon
Finanstilsynets oppfatning er at revisorloven § 4-5 første ledd, jf. revisorforskriften § 4-4 første ledd og revisorloven §§ 4-1 første ledd er til hinder for at PwC påtar seg årsregnskapsrevisjonen for Statkraft-konsernet med virkning fra regnskapsåret 2010.
Bjørn Skogstad Aamo
finanstilsynsdirektør
Anne Merethe Bellamy
direktør for regnskaps- og revisortilsyn
Kopi: PricewaterhouseCoopers AS og Deloitte AS