Tillatelse til å yte investeringstjenester Pensjon & Finans AS
Brev
Publisert: 30. november 2010
Sist endret: 9. mai 2017
Karl Johans gate 16 b
0154 OSLO
SAKSBEHANDLER: Ingvild Rygh
VÅR REFERANSE: 08/14526
DIR.TLF: 22 93 97 56
ARKIVKODE: 451
DATO: 29.11.2010
1. GENERELT
I medhold av lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel § 9-1 (1) og delegasjonsvedtak
3. oktober 2007 gir Finanstilsynet, på bakgrunn av de opplysninger som er gitt i søknaden, Pensjon & Finans As (org.nr. 970922652) tillatelse til å yte følgende investeringstjenester i medhold av verdipapirhandelloven § 2-1 (1) nr.:
5. investeringsrådgivning som definert i § 2-4 (1)
Som vilkår for tillatelsen settes:
- Kunder skal gjøres oppmerksom på hvilke investeringstjenester foretaket har tillatelse til å yte.
- Foretaket ettersender oppdatert firmaattest og vedtekter så snart som mulig.
- Når foretaket formidler forsikringer, skal foretaket til enhver tid opptre i samsvar med lov 10. juni 2005 nr. 41 om forsikringsformidling.
- Kravet til god forretningskikk skal gjelde for hele foretakets virksomhet, jf. vphl. § 10-11.
- Det forutsettes at det inntas i foretakets rutiner at foretaket ikke vil yte investeringsrådgivning på telefon.
For ordens skyld presiseres at tillatelsen ikke begrenser Finanstilsynets adgang til å gi pålegg
knyttet til organiseringen av virksomheten, jf. verdipapirhandelloven § 9-11 (1) nr. 2, jf.
§ 15-7 (1) og (3).
Finanstilsynet legger til grunn at Verdipapirforetakenes sikringsfonds forpliktelser inntrer fra tidspunktet for denne tillatelsen.
3. STARTKAPITAL OG KAPITALDEKNING
Finanstilsynet legger til grunn at foretaket skal ha en startkapital på et beløp i norske kroner som minst svarer til 50 000 euro, jf. verdipapirhandelloven § 9-13 og forskrift 29. juni 2007
nr. 876 til verdipapirhandelloven § 9-47 (2).
Som vilkår for tillatelsen settes:
- Foretaket kan ikke håndtere kunders finansielle instrumenter eller midler.
Foretaket må se til at det til enhver tid oppfyller kravene til kapital som følger av verdipapirhandelloven §§ 9-15 og 9-16, samt forskrift og enkeltvedtak gitt i medhold av disse bestemmelsene. Dersom foretaket ser det som sannsynlig at minstekravet ikke vil bli oppfylt skal foretaket straks iverksette nødvendige tiltak for å rette opp dette, jf. verdipapirhandelloven § 9-18 (1), og Finanstilsynet underrettes umiddelbart, jf. verdipapirhandelloven § 15-2 (2).
4. FORETAKETS LEDELSE OG STYRE
Foretakets styre har følgende sammensetning:
Tor O. Olsen (styreleder)
Halvor S. Lande (styremedlem)
Espen Kløw (styremedlem)
Caspar Holter jr. (styremedlem)
Asbjørn Wangerud (styremedlem)
Finanstilsynet har ved behandlingen av tillatelsen lagt til grunn at Espen Kløw er foretakets
daglige og faktiske leder.
Finanstilsynet gir dispensasjon etter verdipapirhandelloven § 9-9 (2), annet punktum fra kravet til at den faktiske ledelsen skal forestås av minst to personer.
I henhold til verdipapirhandelloven § 9-9 (3) skal foretaket opplyse Finanstilsynet om skifte
av daglig leder, faktisk(-e) leder(-e) og om endringer i styret, herunder gi opplysninger som er relevante for å vurdere om personen fyller vilkårene i § 9-9 (1).
5. AKSJEEIERE MED BETYDELIG EIERANDEL I FORETAKET
Aksjeeiere med betydelig eierandel i foretaket er Espen Kløw og Caspar Holter. Betydelig eierandel er definert i verdipapirhandelloven § 2-4 (5).
I henhold til verdipapirhandelloven § 9-8 (2) nr. 3 kan tillatelse nektes dersom aksjeeier med betydelig eierandel ikke anses egnet til å sikre en god og fornuftig forvaltning av foretaket. Finanstilsynet har ingen særskilte kommentarer til gjeldende aksjonærsammensetning.
Melding om endring av aksjeeierstruktur skal sendes til Finanstilsynet, jfr. verdipapirhandelloven § 9-10 (2), (3) og (7), jfr. verdipapirforskriften § 9-4 flg.
6. RUTINER OG INSTRUKSER
Finanstilsynet presiserer at foretaket v/styret selv er ansvarlig for å til enhver tid være
organisert og ha oppdaterte rutiner, retningslinjer og instrukser i henhold til verdipapirhandelloven kapittel 9 og 10, forskrift 29. juni 2007 nr. 876 til verdipapirhandelloven og annet relevant regelverk. Finanstilsynet tar til etterretning innsendte vedtekter, driftsplan og interne rutiner for organiseringen. Hvorvidt disse dokumentene er tilstrekkelige, hensiktsmessige og holdbare for den virksomhet foretaket skal drive har Finanstilsynet i behandlingen av tillatelsen ikke tatt stilling til. Finanstilsynet vil imidlertid gjøre foretaket oppmerksom på at dokumentene vil kunne vurderes mot foretakets virksomhet under stedlig tilsyn.
7. AVSLUTTENDE BEMERKNINGER
Finanstilsynet gjør oppmerksom på at brudd på bestemmelser i eller gitt i medhold av verdipapirhandelloven, herunder vilkår for tillatelse, kan medføre tilbakekall av tillatelsen. Det samme gjelder dersom tillatelse er gitt på grunnlag av uriktige opplysninger eller andre
uregelmessigheter. Det vises til verdipapirhandelloven § 9-4.
Finanstilsynets vedtak kan påklages til Finansdepartementet, jf. forvaltningsloven §§ 28 flg.
Klagen sendes til Finanstilsynet. Frist for å klage er tre uker fra det tidspunkt foretaket mottar dette brev. Klagen skal nevne det vedtak det klages over, samt hvilket resultat klager mener er det riktige. Klagen bør også nevne de grunner klager støtter seg til.
For Finanstilsynet
Eirik Bunæs
avdelingsdirektør Britt Hjellegjerde
seksjonssjef
Kopi: Verdipapirforetakenes sikringsfond
Kluge Advokatfirma DA v/advokat Christian Galtung