Tillatelse til å yte investeringstjenester Edge Capital Markets AS
Brev
Publisert: 17. november 2010
Sist endret: 9. mai 2017
Postboks 6830 St. Olavs plass
0130 OSLO
SAKSBEHANDLER: Ingvild Rygh
VÅR REFERANSE: 10/1446
DIR.TLF: 22 93 97 56
ARKIVKODE: 451
DATO: 11.11.2010
1. GENERELT
I medhold av lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel § 9-1 (1) og delegasjonsvedtak
3. oktober 2007 gir Finanstilsynet, på bakgrunn av de opplysninger som er gitt i søknaden, Edge Capital Markets AS (org.nr. 994 418 769) tillatelse til å yte følgende investeringstjenester i medhold av verdipapirhandelloven § 2-1 (1) nr.:
1. mottak og formidling av ordre på vegne av kunde i forbindelse med ett eller flere finansielle instrumenter som definert i § 2-2,
5. investeringsrådgivning som definert i § 2-4 (1)
Som vilkår for tillatelsen settes:
- Kunder skal gjøres oppmerksom på hvilke investeringstjenester foretaket har tillatelse til å yte.
- Kravet til god forretningskikk skal gjelde for hele foretakets virksomhet, jf. vphl. § 10-11.
- Daglig leder, faktisk(e) leder(e) og personer som utøver kjernevirksomhet må formelt og reelt være ansatt i verdipapirforetaket.
- Politiattest uten anmerkninger for styremedlem Erik Engan ettersendes snarest mulig.
Finanstilsynet tar til etterretning de tilpasninger som er gjort med hensyn til fysisk skille av kontorlokalene til verdipapirforetaket og forvaltningsselskapet Edge Capital Asset Management AS, som er et søsterselskap til Edge Capital Markets AS. Lokaliseringen av de to foretakene vil eventuelt følges nærmere opp gjennom Finanstilsynets alminnelige tilsyn med foretakene.
Indre selskap
Indre selskap må organiseres på en slik måte at det ikke påvirker foretakets evne til å
oppfylle kravene i verdipapirhandelloven med forskrifter, herunder:
- De tjenester som krever tillatelse må utføres av verdipapirforetaket og i verdipapirforetakets navn og verdipapirforetaket må fullt ut være ansvarlig for virksomheten.
- Verdipapirforetaket må innrette sin virksomhet i samsvar med verdipapirhandellov og tilhørende forskrifter, herunder følge de regler som gjelder organisering av denne type konsesjonspliktig virksomhet.
- Investeringstjenestevirksomheten må organiseres slik at foretaket ikke påtar seg andre forpliktelser eller driver annen virksomhet enn det er adgang til etter verdipapirhandelloven.
- Verdipapirforetaket skal til enhver tid inneha tilstrekkelige midler til å oppfylle kravene til ansvarlig kapital.
- De stille deltakerne må ikke formelt eller faktisk ha noen medbestemmelsesrett over den konsesjonsbelagte virksomheten i egenskap av å være interessenter. Styret, daglig leder og faktisk(e) ledere(e) skal reelt lede verdipapirforetaket.
- De stille deltakere som deltar i utføringen av tjenester som krever tillatelse skal gjøre dette i henhold til arbeidsavtale med verdipapirforetaket. De stille deltakere skal være forpliktet til å overholde regelverk, interne regler, retningslinjer, instrukser mv. som om de var ansatt i verdipapirforetaket.
- Det indre selskapet må ikke være til hinder for eller vanskeliggjøre Finanstilsynets tilsyns -, innsyns -, kontroll - og sanksjonsmuligheter.
For øvrig vises til de regnskapsprinsipper som fremgår av punkt III i Finanstilsynets Rundskriv 10/2004 Endringer i regnskapslovgivningen og forskrift om årsregnskap m.m. for verdipapirforetak (årsregnskapsforskriften), samt kommentarer til regnskapsmessig behandling av indre selskaper.
Finanstilsynet presiserer at foretaket selv er ansvarlig for at det til enhver tid er organisert i samsvar med verdipapirhandelloven. Finanstilsynet har ikke gjennomgått avtalen om indre selskap og har herunder ikke vurdert om ovenstående punkter er oppfylt. Finanstilsynet har heller ikke vurdert selskapsrettslige eller skattemessige forhold knyttet til etableringen av et indre selskap.
Finanstilsynet har ikke vurdert hvordan det indre selskapet er innrettet, og foretaket må løpende vurdere hvorvidt foretakets compliance-ansvarliges deltagelse i det indre selskapet er forenlig med verdipapirforskriften § 9-8 (3).
For ordens skyld presiseres at tillatelsen ikke begrenser Finanstilsynets adgang til å gi pålegg
knyttet til organiseringen av virksomheten, jf. verdipapirhandelloven § 9-11 (1) nr. 2, jf.
§ 15-7 (1) og (3).
Finanstilsynet legger til grunn at Verdipapirforetakenes sikringsfonds forpliktelser inntrer fra tidspunktet for denne tillatelsen.
2. TILKNYTTEDE TJENESTER
På bakgrunn av de opplysninger som er gitt i søknaden, gir Kredittilsynet dessuten Edge Capital Advisory AS tillatelse til å yte følgende tilknyttede tjenester i medhold av verdipapirhandelloven § 2-1 (2) nr.:
3. rådgivning med hensyn til foretaks kapitalstruktur, industrielle strategi og beslektede spørsmål, samt rådgivning og tjenester i forbindelse med fusjoner og oppkjøp av foretak,
4. tjenester i tilknytning til valutavirksomhet når dette skjer i forbindelse med ytelse av investeringstjenester som definert i første ledd,
5. utarbeidelse og formidling av investeringsanbefalinger, finansielle analyser og andre former for generelle anbefalinger vedrørende transaksjoner i finansielle instrumenter
Finanstilsynet minner for ordens skyld om at valutavirksomhet er undergitt særlig regulering i henhold til lov om finansieringsvirksomhet og finansinstitusjoner av 10. juni 1988 nr. 40
§ 4a-1.
3. STARTKAPITAL OG KAPITALDEKNING
Finanstilsynet legger til grunn at foretaket skal ha en startkapital på et beløp i norske kroner som minst svarer til 50 000 euro, jf. verdipapirhandelloven § 9-13 og forskrift 29. juni 2007
nr. 876 til verdipapirhandelloven § 9-47 (2).
Som vilkår for tillatelsen settes:
- Foretaket kan ikke håndtere kunders finansielle instrumenter eller midler.
Foretaket må se til at det til enhver tid oppfyller kravene til kapital som følger av verdipapirhandelloven §§ 9-15 og 9-16, samt forskrift og enkeltvedtak gitt i medhold av disse bestemmelsene. Dersom foretaket ser det som sannsynlig at minstekravet ikke vil bli oppfylt skal foretaket straks iverksette nødvendige tiltak for å rette opp dette, jf. verdipapirhandelloven § 9-18 (1), og Kredittilsynet underrettes umiddelbart, jf. verdipapirhandelloven § 15-2 (2).
4. FORETAKETS LEDELSE OG STYRE
Foretakets styre har følgende sammensetning:
Pål Brudvik (styreleder)
Jan André Åsmoen (styremedlem)
Erik Engan (styremedlem)
Finanstilsynet har ved behandlingen av tillatelsen lagt til grunn at Geir Vinslid er foretakets
daglige og faktiske leder.
Finanstilsynet gir dispensasjon etter verdipapirhandelloven § 9-9 (2), annet punktum fra kravet til at den faktiske ledelsen skal forestås av minst to personer.
I henhold til verdipapirhandelloven § 9-9 (3) skal foretaket opplyse Finanstilsynet om skifte
av daglig leder, faktisk(-e) leder(-e) og om endringer i styret, herunder gi opplysninger som er relevante for å vurdere om personen fyller vilkårene i § 9-9 (1).
5. AKSJEEIERE MED BETYDELIG EIERANDEL I FORETAKET
Aksjeeiere med betydelig eierandel i foretaket er Trond Vidar Thomson, Geir Vinslid og Jan André Åsmoen. Betydelig eierandel er definert i verdipapirhandelloven § 2-4 (5).
I henhold til verdipapirhandelloven § 9-8 (2) nr. 3 kan tillatelse nektes dersom aksjeeier med betydelig eierandel ikke anses egnet til å sikre en god og fornuftig forvaltning av foretaket. Finanstilsynet har ingen særskilte kommentarer til gjeldende aksjonærsammensetning.
Melding om endring av aksjeeierstruktur skal sendes til Finanstilsynet, jfr. verdipapirhandelloven § 9-10 (2), (3) og (7), jfr. verdipapirforskriften § 9-4 flg.
6. RUTINER OG INSTRUKSER
Finanstilsynet presiserer at foretaket v/styret selv er ansvarlig for å til enhver tid være
organisert og ha oppdaterte rutiner, retningslinjer og instrukser i henhold til verdipapirhandelloven kapittel 9 og 10, forskrift 29. juni 2007 nr. 876 til verdipapirhandelloven og annet relevant regelverk. Finanstilsynet tar til etterretning innsendte vedtekter, driftsplan og interne rutiner for organiseringen. Hvorvidt disse dokumentene er tilstrekkelige, hensiktsmessige og holdbare for den virksomhet foretaket skal drive har Finanstilsynet i behandlingen av tillatelsen ikke tatt stilling til. Finanstilsynet vil imidlertid gjøre foretaket oppmerksom på at dokumentene vil kunne vurderes mot foretakets virksomhet under stedlig tilsyn.
7. AVSLUTTENDE BEMERKNINGER
Finanstilsynet gjør oppmerksom på at brudd på bestemmelser i eller gitt i medhold av verdipapirhandelloven, herunder vilkår for tillatelse, kan medføre tilbakekall av tillatelsen. Det samme gjelder dersom tillatelse er gitt på grunnlag av uriktige opplysninger eller andre
uregelmessigheter. Det vises til verdipapirhandelloven § 9-4.
Finanstilsynets vedtak kan påklages til Finansdepartementet, jf. forvaltningsloven §§ 28 flg.
Klagen sendes til Finanstilsynet. Frist for å klage er tre uker fra det tidspunkt foretaket mottar dette brev. Klagen skal nevne det vedtak det klages over, samt hvilket resultat klager mener er det riktige.
Klagen bør også nevne de grunner klager støtter seg til.
For Finanstilsynet
Eirik Bunæs
avdelingsdirektør
Britt Hjellegjerde
seksjonssjef
Kopi: Verdipapirforetakenes sikringsfond
Wiersholm, Mellbye & Bech advokatfirma v/ advokatfullmektig Peder Knudtzon