Tillatelse til å yte investeringstjenester Nordic Securities AS
Brev
Publisert: 22. januar 2010
Sist endret: 9. mai 2017
Nordic Securities AS
20.01.2010
Bryggen 3-5
5003 BERGEN
SAKSBEHANDLER:
Hanne R. Corneliussen
DIR.TLF: 22 93 99 48
VÅR REFERANSE: 09/11352
DERES REFERANSE:
ARKIVKODE: 451
1. GENERELT
I medhold av lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel § 9-1 (1) og delegasjonsvedtak
3. oktober 2007 gir Finanstilsynet, på bakgrunn av de opplysninger som er gitt i søknaden, Nordic Securities (org.nr. 994 290 118) tillatelse til å yte følgende investeringstjenester i medhold av verdipapirhandelloven § 2-1 (1) nr.:
1. mottak og formidling av ordre på vegne av kunde i forbindelse med ett eller flere finansielle instrumenter som definert i § 2-2,
5. investeringsrådgivning som definert i § 2-4 (1),
Som vilkår for tillatelsen settes:
- Kunder skal gjøres oppmerksom på hvilke investeringstjenester foretaket har tillatelse til å yte.
Indre selskap må organiseres på en slik måte at det ikke påvirker foretakets evne til å
oppfylle kravene i verdipapirhandelloven med forskrifter, herunder
- De tjenester som krever tillatelse må utføres av verdipapirforetaket og i verdipapirforetakets navn og verdipapirforetaket må fullt ut være ansvarlig for virksomheten.
- Verdipapirforetaket må innrette sin virksomhet i samsvar med verdipapirhandellov og tilhørende forskrifter, herunder følge de regler som gjelder organisering av denne type konsesjonspliktig virksomhet.
- Investeringstjenestevirksomheten må organiseres slik at foretaket ikke påtar seg andre forpliktelser eller driver annen virksomhet enn det er adgang til etter verdipapirhandelloven.
- Verdipapirforetaket skal til enhver tid inneha tilstrekkelige midler til å oppfylle kravene til ansvarlig kapital.
- Daglig leder og faktiske ledere må formelt og reelt være ansatt i verdipapirforetaket.
- De stille deltakerne må ikke formelt eller faktisk ha noen medbestemmelsesrett over den konsesjonsbelagte virksomheten i egenskap av å være interessenter. Styret, daglig leder og faktisk(e) ledere(e) skal reelt lede verdipapirforetaket.
- De stille deltakere som deltar i utføringen av tjenester som krever tillatelse skal gjøre dette i henhold til arbeidsavtale med verdipapirforetaket. De stille deltakere skal være forpliktet til å overholde regelverk, interne regler, retningslinjer, instrukser mv. som om de var ansatt i verdipapirforetaket.
- Det indre selskapet må ikke være til hinder for eller vanskeliggjøre Finanstilsynets tilsyns -, innsyns -, kontroll - og sanksjonsmuligheter.
For øvrig vises til de regnskapsprinsipper som fremgår av punkt III i Finanstilsynets Rundskriv 10/2004 Endringer i regnskapslovgivningen og forskrift om årsregnskap m.m. for verdipapirforetak (årsregnskapsforskriften), samt kommentarer til regnskapsmessig behandling av indre selskaper.
Finanstilsynet presiserer at foretaket selv er ansvarlig for at det til enhver tid er organisert i samsvar med verdipapirhandelloven. Finanstilsynet har ikke gjennomgått avtalen om indre selskap og har herunder ikke vurdert om ovenstående punkter er oppfylt. Finanstilsynet har heller ikke vurdert selskapsrettslige eller skattemessige forhold knyttet til etableringen av et indre selskap.
For ordens skyld presiseres at tillatelsen ikke begrenser Finanstilsynets adgang til å gi pålegg knyttet til organiseringen av virksomheten, jf. verdipapirhandelloven § 9-11 (1) nr. 2, jf. § 15-7 (1) og (3).
Finanstilsynet legger til grunn at Verdipapirforetakenes sikringsfonds forpliktelser inntrer fra tidspunktet for denne tillatelsen.
2. TILKNYTTEDE TJENESTER
På bakgrunn av de opplysninger som er gitt i søknaden, gir Finanstilsynet dessuten Nordic Securities AS tillatelse til å yte følgende tilknyttede tjenester i medhold av verdipapirhandelloven § 2-1 (2) nr.:
5. utarbeidelse og formidling av investeringsanbefalinger, finansielle analyser og andre former for generelle anbefalinger vedrørende transaksjoner i finansielle instrumenter.
3. STARTKAPITAL OG KAPITALDEKNING
Finanstilsynet legger til grunn at foretaket skal ha en startkapital på et beløp i norske kroner som minst svarer til 50 000 euro, jf. verdipapirhandelloven § 9-13 og forskrift 29. juni 2007 nr. 876 til verdipapirhandelloven § 9-47 (2).
Som vilkår for tillatelsen settes:
- Foretaket kan ikke håndtere kunders finansielle instrumenter eller midler.
- Foretaket må se til at det til enhver tid oppfyller kravene til kapital som følger av verdipapirhandelloven §§ 9-15 og 9-16, samt forskrift og enkeltvedtak gitt i medhold av disse bestemmelsene. Dersom foretaket ser det som sannsynlig at minstekravet ikke vil bli oppfylt skal foretaket straks iverksette nødvendige tiltak for å rette opp dette, jf. verdipapirhandelloven § 9-18 (1), og Finanstilsynet underrettes umiddelbart, jf. verdipapirhandelloven § 15-2 (2).
4. FORETAKETS LEDELSE OG STYRE
Foretakets styre har følgende sammensetning:
Ivar Hillestad (styreleder)
Endre Tangenes (styremedlem)
Erik Egenæs (styremedlem)
Finanstilsynet har ved behandlingen av tillatelsen lagt til grunn at Endre Tangenes er foretakets daglige og faktiske leder.
Finanstilsynet gir dispensasjon etter verdipapirhandelloven § 9-9 (2), annet punktum fra kravet til at den faktiske ledelsen skal forestås av minst to personer. Foretaket må vurdere behovet for forsterkninger i ledelsen ved endringer i virksomhetens omfang og kompleksitet.
I henhold til verdipapirhandelloven § 9-9 (3) skal foretaket opplyse Finanstilsynet om skifte
av daglig leder, faktisk(-e) leder(-e) og om endringer i styret, herunder gi opplysninger som er relevante for å vurdere om personen fyller vilkårene i § 9-9 (1).
5. AKSJEEIERE MED BETYDELIG EIERANDEL I FORETAKET
Aksjeeiere med betydelig eierandel i foretaket er Endre Tangenes og Erik Egenæs. Betydelig eierandel er definert i verdipapirhandelloven § 2-4 (5).
I henhold til verdipapirhandelloven § 9-8 (2) nr. 3 kan tillatelse nektes dersom aksjeeier med betydelig eierandel ikke anses egnet til å sikre en god og fornuftig forvaltning av foretaket. Finanstilsynet har ingen særskilte kommentarer til gjeldende aksjonærsammensetning.
Melding om endring av aksjeeierstruktur skal sendes til Finanstilsynet, jfr. verdipapirhandelloven § 9-10 (2), (3) og (7), jfr. verdipapirforskriften § 9-4 flg.
6. RUTINER OG INSTRUKSER
Finanstilsynet presiserer at foretaket v/styret selv er ansvarlig for å til enhver tid være organisert og ha oppdaterte rutiner, retningslinjer og instrukser i henhold til verdipapirhandelloven kapittel 9 og 10, forskrift 29. juni 2007 nr. 876 til verdipapirhandelloven og annet relevant regelverk. Finanstilsynet tar til etterretning innsendte vedtekter, driftsplan og interne rutiner for organiseringen. Hvorvidt disse dokumentene er tilstrekkelige, hensiktsmessige og holdbare for den virksomhet foretaket skal drive har Finanstilsynet i behandlingen av tillatelsen ikke tatt stilling til. Finanstilsynet vil imidlertid gjøre foretaket oppmerksom på at dokumentene vil kunne vurderes mot foretakets virksomhet under stedlig tilsyn.
7. AVSLUTTENDE BEMERKNINGER
Finanstilsynet gjør oppmerksom på at brudd på bestemmelser i eller gitt i medhold av verdipapirhandelloven, herunder vilkår for tillatelse, kan medføre tilbakekall av tillatelsen. Det samme gjelder dersom tillatelse er gitt på grunnlag av uriktige opplysninger eller andre uregelmessigheter. Det vises til verdipapirhandelloven § 9-4.
Finanstilsynets vedtak kan påklages til Finansdepartementet, jf. forvaltningsloven §§ 28 flg. Klagen sendes til Finanstilsynet. Frist for å klage er tre uker fra det tidspunkt foretaket mottar dette brev. Klagen skal nevne det vedtak det klages over, samt hvilket resultat klager mener er det riktige. Klagen bør også nevne de grunner klager støtter seg til.
For Finanstilsynet
Eirik Bunæs Britt Hjellegjerde
avdelingssjef seksjonssjef
Kopi: Verdipapirforetakenes sikringsfond
Deloitte Advokatfirma AS, Postboks 6013 Postterminalen, 5892 Bergen