Søknad om sammenslåing av SpareBank 1 SR-Bank og Kvinnherad Sparebank
Brev
Publisert: 1. september 2010
Sist endret: 27. september 2016
Postboks 8008 Dep
0030 OSLO
SAKSBEHANDLER: Kristin Holberg
DIR.TLF: 22 93 99 26
VÅR REFERANSE: 10/7080
ARKIVKODE: 520.2
DATO: 30.08.2010
1. Innledning
På vegne av Kvinnherad Sparebank og SpareBank 1 SR-Bank, sendte Advokatfirmaet Selmer 2. juli 2010 søknad til Finanstilsynet om sammenslåing av Kvinnherad Sparebank og SpareBank 1 SR-Bank.
I henhold til finansieringsvirksomhetsloven § 2c-3 (2) har bankene utarbeidet en plan for sammenslåingen. Hovedavtalen ble 28. juni 2010 godkjent av forstanderskapene i Kvinnherad Sparebank og i SpareBank 1 SR-Bank. Målet er å gjennomføre sammenslåingen per 31. oktober 2010.
Søknaden begrunnes i at en fusjon vil være å opprettholde og videreutvikle et nært og godt tilbud av finansielle produkter/tjenester og finansiell kompetanse i lokalsamfunnet og regionen.
Vedtakene om sammenslåing av bankene er gjort i medhold av finansieringsvirksomhetsloven etter lovendringen av 19. juni 2009 nr 46. Sammenslåingen skjer ved at sparebankvirksomheten i Kvinnherad Sparebank overføres til SpareBank 1 SR-Bank, der hovedoppgjøret vil skje i egenkapitalbevis. Samtidig opprettes Sparebank 1-stiftinga Kvinnherad. Det er også vedtatt opprettelse av Stiftelsen SR-Bank næringsutvikling Sunnhordland og Odda, som skal bidra til ”allmennyttig næringsutvikling” innenfor Kvinnherad Sparebank sitt geografiske forretningsområde.
2. Kort presentasjon av bankene
Kvinnherad Sparebank har sitt sete i Kvinnherad kommune, med lokalkontorer i kommunene Odda og Stord. Banken hadde ved utløpet av 2009 en forvaltningskapital på kr 3,6 milliarder og en kjernekapitaldekning på 12,9 prosent. Banken hadde ansatte som tilsvarte 48 årsverk.
SpareBank 1 SR-Bank ble etablert i 1976 etter en sammenslutning av 22 sparebanker. Banken har sete i Stavanger, og har i tillegg tilstedeværelse i kommunene Bergen, Bjerkreim, Bokn, Eigersund, Finnøy, Klepp, Flekkefjord, Forsand, Gjesdal, Grimstad, Haugesund, Hjelmeland, Hå, Karmøy, Klepp, Kristiansand, Kvitsøy, Lund, Lyngdal, Mandal, Randaberg, Rennesøy, Sandnes, Sauda, Sirdal, Sokndal, Sola, Strand, Suldal, Søgne, Time, Tysvær og Vindafjord. Ved utgangen av 2009 hadde banken en forvaltningskapital på kr 124, 9 milliarder og en kjernekapitaldekning på 9,6 prosent og en kapitaldekning på 11,9 prosent. Banken hadde ved utgangen av året ca 1100 årsverk.
3. Gjennomføringen av sammenslåingen
Sammenslåingen innebærer at aktiva og passiva i Kvinnherad Sparebank overføres til SpareBank 1 SR-Bank mot vederlag i nyutstedte egenkapitalbevis. Egenkapitalbevisene overføres SpareBank 1-stiftinga Kvinnherad samtidig med at sammenslåingen gjennomføres, jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2c-3, jf. § 2c-4. Vederlaget utgjør tilsammen kr 348 000 000. Oppgjøret i egenkapitalbevis skjer med utgangspunkt i markedspris for egenandelkapitalbevis i SpareBank 1 SR-Bank på emisjonstidspunktet med en likviditetspremietillegg tilsvarende kr 18 000 000. Markedsprisen for egenkapitalbevisene beregnes ut ifra volumvektet gjennomsnitt de siste 20 hele børsdager før det styremøtet som vedtar utstedelse av egenkapitalbevis. Det er satt et minstenivå for emisjonskursen på kr 53,43637. Det er satt en øvre grense på 6 512 418 egenkapitalbevis. Maksimal eierandel for SpareBank 1-stiftinga-Kvinnherad vil være på ca 5 prosent.
Kvinnherad Sparebank er verdsatt ut fra bokført egenkapital pr 31. desember 2009, korrigert for mer-/mindreverdier pr 20. mai 2010, avkastningskrav og synergier knyttet til fremtidig bankdrift. Det er også lagt vekt på størrelsen av kapitalen som frigjøres ved anvendelse av IRB metoden på kapitalbindinger i Kvinnherad Sparebanks balanse. Ernst & Young har 26. mai 2010 erklært at verdsettelsen av Kvinnherad Sparebank minst tilsvarer vederlaget som SpareBank 1 SR-Bank skal yte, mens Deloitte i erklæring av samme dato uttrykker at vederlaget SpareBank 1-stiftinga mottar er rimelig og saklig basert på verdsettelsen av banken.
SpareBank 1 SR-Bank vil også overføre en gave til SpareBank 1-stiftinga Kvinnherad på kr 20 000 000 i samsvar med finansieringsvirksomhetsloven § 2b-18 (5). Beløpet vil bli overført når sammenslåingen er gjennomført. Det fremgår av hovedavtalen for sammenslåing at dette kommer som et tillegg til vederlaget.
I henhold til hovedavtalen fremgår det at det også skal gis en tilleggytelse som er opprettelse av stiftelsen ”Stiftelsen SR-Bank næringsutvikling Sunnhordland og Odda”. Dette vil bli behandlet nærmere nedenfor.
SpareBank 1 SR-Bank vil etter sammenslåingen ha en forvaltningskapital på kr 129 945 millioner. Egenkapitalen vil være på kr 7 461 millioner, mens kapitaldekningen vil være på ca 11,7 prosent.
Det er en målsetting å videreføre sparebankvirksomheten i Kvinnherad Sparebank med lokal forankring i de kommuner banken har sin virksomhet, samt styrke sparebankens stilling i Sunnhordland og Odda ved at bankvirksomheten videreføres gjennom SpareBank 1 SR-Bank.
Det vil ikke skje endringer i SpareBank 1 SR-Banks organer som følge av sammenslåingen og det er derfor heller ikke foretatt justeringer i utkastet til vedtektene for SpareBank 1 SR-Bank. Kunder, ansatte og offentlig representasjon vil være valgbare til representantskapet i SpareBank 1 SR-Bank gjennom de allerede etablerte valgordninger i banken. Representantskap har i dag 40 medlemmer og 22 varamedlemmer.
SpareBank 1-stiftinga Kvinnherad vil som nevnt eie maksimalt ca 5 prosent av egenkapitalbevisene i Sparebank 1 SR-Bank. Det fremgår av finansieringsvirksomhetsloven § 2b-2 (3) og § 2c-4 at bestemmelsene om eierprøving ikke kommer til anvendelse der en finansstiftelse skal motta egenkapitalbevis etter tegning eller som vederlag ved overdragelse av sin virksomhet helt eller delvis.
Det er en forutsetning for sammenslåingen at bankene/stiftelsene gis skattelempe av Finansdepartementet og at Konkurransetilsynet ikke har innvendinger mot sammenslutningen. Konkurransetilsynet er underrettet og det er sendt søknad til Finansdepartementet med hensyn til skattelette.
4. Stiftelsen SR-Bank Næringsutvikling Sunnhordland og Odda
4.1 Bruk av gavefond til opprettelse av stiftelsen
Det fremgår av hovedavtalen at SpareBank 1 SR-Bank skal yte en tilleggsytelse ved å opprette Stiftelsen SR-Bank Næringsutvikling Sunnhordland og Odda. Stiftelsen skal være en alminnelig stiftelse i henhold til stiftelsesloven § 4. Stiftelsens kapital ved etableringen skal være på kr 10 000 000, der 2 000 000 skal utgjøre stiftelsens grunnkapital. Overføringen skal skje via SpareBank 1 SR-Banks gavefond, jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2b-18 (5).
Det fremgår av stiftelsesdokumentet at stiftelsens formål skal være å bidra til allmennyttig næringsutvikling i kommunene i Sunnhordland og Odda. I utkastet til vedtekter fremgår det at ”stiftelsen gir økonomiske tilskudd til eller foretar investeringer i næringsvirksomhet eller næringsfremmende aktiviteter i disse kommuner i samsvar med de formål som ligger bak finansieringsvirksomhetsloven § 2b-18 (5)”.
En problemstilling i denne sammenheng er om SpareBank 1 SR-Bank kan benytte gavefondet i banken for å opprette en stiftelse med slikt formål.
Det fremgår av finansieringsvirksomhetsloven § 2b-18 (5) at utbyttemidler kan benyttes til gaver til allmennyttige formål eller kan overføres til en stiftelse med allmennyttige formål. Dette betyr at stiftelsen som mottar gaven ikke kan ha et formål som er mer vidtrekkende enn § 2b-18 (5). Hva som ligger i allmennyttige formål er ikke definert verken i loven eller i forarbeidene. Det kan nevnes at bestemmelsen er flyttet fra sparebankloven § 28 til finansieringsvirksomhetsloven § 2b-18 i forbindelse med det nye regelverket om sammenslåing. Sparebankene kan nå bruke større andel av overskuddet til gaveformål enn det som var tilfelle tidligere. Utbytte og gaver som overstiger 60 prosent av overskuddet etter resultatregnskapet skal godkjennes av Finanstilsynet.
Finanstilsynet mottok i 2006 en henvendelse fra Sparebank 1 Midt-Norge knyttet til hva som skal anses som allmennyttige formål. Dette gjaldt blant annet spørsmål knyttet til hvorvidt banken kunne gi gaver til utvidelse av Molde flyplass, et hotell ved Stiklestad kultursenter, et professorat i gasslogistikk ved Høgskolen i Molde og oppussing av Arbeiderforeningens hus i Trondheim. Banken forklarte at 30 % av gavemidlene ville gå til tradisjonelle gaveformål, mens 70 % ville gå til næringsrelaterte formål kanalisert gjennom tre næringsstiftelser. Finanstilsynet uttrykte i denne sammenheng at bankens skjønnsadgang er relativt vid med hensyn til gaveutdelinger til allmennyttige formål, men at det finnes beskrankninger knyttet til dette, som at det ikke kan kreve motytelser, at formålene ikke kan være for snevre og at det er restriktiv praksis knyttet til å bruke gaveinstituttet til å dekke virksomheters drift. Det ble videre gitt uttrykk for et par av prosjektene var i en gråsone med hensyn til forståelsen av bestemmelsen, som blant annet Stiklestad hotell og professoratet ved Høyskolen i Molde. Det kan nevnes at Fjaler Sparebank i 2004, som ledd i et jubileumstiltak, fikk adgang til å gi penger til et næringsfond som skulle honorere næringsutvikling i primærområdet. Finanstilsynet har således åpnet i enkelttilfeller for at gaver kan gis til næringsrettede formål så lenge formålet er allmennyttig.
I tillegg til de næringsfond som SpareBank 1 Midt-Norge har opprettet, fremgår det av stiftelsesregisteret at Sparebank 1 SR-Bank allerede har opprettet fem stiftelser for næringsutvikling. Stiftelsene opprettet av SR-Bank ser ut til å være opprettet med grunnlaget i bankens gavefond. Finanstilsynet har aldri utrykkelig sagt at overføringer til stiftelser som gir gaver til næringsutvikling/næringsvirksomhet er i samsvar med regelverket, men det har heller ikke vært reagert overfor bankene som har overført gaver til slike stiftelser. Det skal i denne sammenheng nevnes at det er ikke noe krav i loven om at bankene må søke Finanstilsynet om tillatelse til å gi gaver med mindre 60 prosents grensen som nevnt ovenfor overskrides. Finanstilsynet har ikke hjemmel til å kreve midler tilbakeført.
Selv om Finanstilsynet tidligere har lagt til grunn at næringsvirksomhet/næringsutvikling kan ha allmennyttige formål, så er det slik at mange gaver til næringsvirksomhet i beste fall beveger seg i grenselandet for å kunne anses å ligge innenfor loven. Særlig problematisk blir dette når det nå er åpnet for større gaveoverføringer. Finanstilsynet frykter derfor en uthuling av bestemmelsen hvis man i for stor utstrekning godtar at bankene overfører gavemidler til stiftelser som skal gi gaver til næringsformål. En slik stiftelse vil ikke være underlagt tilsyn av Finanstilsynet og vedtektene til stiftelsen kan endres uten godkjennelse fra Finanstilsynet.
Etter Finanstilsynets vurdering bør det igangsettes et arbeid der man ser nærmere på hvor grensene for gaveutdelinger til allmennyttig formål går, særlig sett i lys av endringene som er gjort i gavebestemmelsen. Dette arbeidet må skje i samarbeid med næringen. Finanstilsynet tar sikte på at en tilrådning til Finansdepartementet vil være ferdig innen 1. mai 2011. Finanstilsynet foreslår derfor at det settes som vilkår at det ikke kan skje gaveutdelinger fra stiftelsen før Finansdepartementet har tatt stilling til Finanstilsynets tilrådning.
4.2. Opprettelse av stiftelse som forutsetning for sammenslåing av SpareBank 1 SR-Bank og Kvinnherad Sparebank
Det fremgår av revisorbekreftelsen fra Ernst & Young at Stiftelsen SR-Bank Næringsutvikling Sunnhordland og Odda ikke anses å være en del av vederlaget, men er ment som en tilleggsytelse. Stiftelsen er derfor ikke tatt med i vurderingen knyttet til hvorvidt vederlaget er rimelig. Det samme gjelder i vurderingen fra Deloitte. Finanstilsynet legger dette til grunn.
Selv om opprettelse av stiftelsen fremstår som en forutsetning for avtalen, er det tvilsomt at en utredning vedrørende SpareBank 1 SR- Banks bruk av gavefondet til opprettelse av stiftelsen, vil medføre at sammenslåingen ikke blir gjennomført, særlig sett hen til størrelsen på stiftelsen.
Som nevnt vil en slik stiftelse ikke vil være en finanstiftelse etter finansieringsvirksomhetsloven. Stiftelsen vil således være underlagt tilsyn av Lotteri- og Stiftelsestilsynet og ikke av Finanstilsynet. Opprettelse av en alminnelig stiftelse som en del av vederlaget kan dermed også være problematisk i relasjon til Finansdepartementets prinsipielle syn om at stiftelser opprettet ved sparebankfusjoner skal være å anse som finansstiftelser undergitt tilsyn av Finanstilsynet, jf. brev av 21. desember 2009.
5. Avvikling
Det fremgår av søknaden at det er lagt opp til samtidig overdragelse, avvikling av overdragende bank og opprettelse av sparebankstiftelser. Kvinnherad Sparebank vil således opphøre samtidig med gjennomføringen. Dette i samsvar med praksis i tidligere saker om sparebanksammenslåinger.
6. Informasjon om fusjonen til tredjepart
Vilkår om kunngjøring, melding og kreditorvarsel fremgår av finansieringsvirksomhetsloven § 2c-5.
Det fremgår av søknaden at fusjonsplanene er registrert i Foretaksregisteret 27. mai 2010. Melding om beslutning om sammenslutning ble sendt Foretaksregisteret samtidig som søknad ble oversendt Finanstilsynet. Melding om gjennomføring vil gis når alle offentlige tillatelser foreligger.
Kunngjøring av sammenslåing skal foretas etter at godkjennelse til sammenslutning er gitt, jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2c-5, jf. allmennaksjeloven §§ 13-14 til 13-16.
Søkerne har gitt melding til Konkurransetilsynet, jf. merknad side 2. Det er for øvrig sendt ut pressemelding.
7. Vedtekter for Sparebank 1 SR-Bank og for Sparebank 1-stiftinga Kvinnherad.
Utkast til vedtekter for Sparebank 1 SR-Bank og sparebankstiftelsen er vedlagt søknaden.
Utkastet til vedtekter for sparebankstiftelsene oppfyller kravene til vedtekter, som fremgår av finansieringsvirksomhetsloven § 2d-7 (1).
Vedtektene til banken skal godkjennes av Kongen, jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2c-3 (3), mens vedtektene til sparebankstiftelsen skal godkjennes av Finanstilsynet etter § 2d-2. Siden godkjennelsen ikke er delegert, foreslås det at Finansdepartementet gir Finanstilsynet slik fullmakt.
Finanstilsynet behandler søknadene om godkjennelser av vedtekter for Sparebank 1 SR-Bank når eventuelle tillatelser foreligger fra Finansdepartementet.
8. Tilsyn med sparebankstiftelsene
SpareBank 1-stiftinga Kvinnherad vil eie maksimalt ca 5 prosent av egenkapitalbevisene i SpareBank 1 SR-Bank.
Med bakgrunn i Finansdepartementets brev av 21. desember 2009 legges det til grunn at stiftelsen skal være under tilsyn av Finanstilsynet. Tilsynet med sparebankstiftelsen vil være basert på reglene i finanstilsynsloven.
9. Konkurransemessige forhold
SpareBank 1 SR-Bank har pr 31. desember 2009 en markedsandel i Hordaland på ca 4 % for personkunder hensyntatt boligkredittforetaket. For næringskunder er markedsandelen i fylket på 4,6 %. I Rogaland er markedsandelene på ca 37 % for personkunder og 27 % for næringskunder. Kvinnherad Sparebank har en markedsandel på 1,9 prosent i Hordaland hva gjelder personmarkedet og 0,7 prosent markedsandel når det gjelder næringskunder. Banken har en marginal markedsandel i Rogaland når det gjelder personkunder.
Etter Finanstilsynets vurdering foreligger det ikke konkurransemessige hensyn som tilsier at sammenslåing ikke skal tillates.
10. Tillatelser det søkes om
10.1 Sammenslutning av Kvinnherad og SpareBank 1 SR-Bank
Kvinnherad Sparebank og SpareBank 1 SR-Bank søker etter finansieringsvirksomhetsloven § 2c-2 (1) om:
a) tillatelse til å overføre aktiva og passiva fra Kvinnherad Sparebank til SpareBank 1 SR-Bank i samsvar med vedtak truffet i bankenes forstanderskap/representantskap den 28. juni 2010, jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2c-3.
b) Tillatelse under bokstav a) omfatter også forhøyelse av eierandelskapitalen i SpareBank 1 SR-Bank til pålydende NOK 25 til minimum kurs 53,43637. Egenkapitalbevisene gjøres opp ved at Kvinnherad Sparebank overfører som tingsinnskudd aktiva og passiva til Sparebank 1 SR-Bank, jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2b-9.
c) Godkjenning av vedtektsendringer i SpareBank 1 SR-Bank i forbindelse med sammenslutningen, i samsvar med utkastet vedlagt søknaden, jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2c-2 (3).
10.2 Etablering av SpareBank 1-stiftinga Kvinnherad
Kvinnherad Sparebank og SpareBank 1 SR-Bank søker om:
a) tillatelse til opprettelse av SpareBank 1-stiftinga Kvinnherad, jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2c-2 (1), jf. § 2c-3, jf. § 2d-6.
b) Godkjenning av vedtekter for SpareBank 1-stiftinga Kvinnherad, jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2c-2 (3).
11. Finanstilsynets vurdering og tilrådning.
Finansieringsvirksomhetsloven krav til fusjonsvedtak er oppfylt.
Finansdepartementet har ikke delegert myndighet til Finanstilsynet, slik at saken oversendes departementet for avgjørelse. Utstedelse av omsettelige egenkapitalbevis reguleres av finansieringsvirksomhetsloven § 2b-2 (1) og skal godkjennes av Kongen. Administrasjonen legger til grunn at det ikke vil være nødvendig med noen godkjennelse etter denne bestemmelsen i tillegg til tillatelsen til sammenslåingen etter finansieringsvirksomhetsloven § 2c-2(1).
Det er Finanstilsynet som godkjenner vedtekter til sparebankstiftelsene etter finansieringsvirksomhetsloven § 2d-2 (2). Godkjennelse av vedtekter gis når sammenslåingen og sparebankstiftelsene er godkjent av Finansdepartementet.
Finanstilsynets tilrår følgende:
- Med hjemmel i finansieringsvirksomhetsloven § 2c-2, gir Finansdepartementet tillatelse til overføring av aktiva og passiva fra Kvinnherad Sparebank til Sparebank 1 SR-Bank i samsvar med vedtak truffet i bankenes forstanderskap 28. juni 2010. Tillatelsen omfatter også forhøyelse av eierandelskapitalen i Sparebank 1 SR-Bank slik dette er beskrevet i Hovedavtalen punkt 6.2.
- med hjemmel i finansieringsvirksomhetsloven § 2c-2 (1), jf. § 2d-6, jf. § 2c-4 gir Finansdepartementet tillatelse til opprettelse av Sparebank 1-stiftinga Kvinnherad.
- Finanstilsynet gis fullmakt til å godkjenne vedtektsendringer i forbindelse med sammenslåingen etter finansieringsvirksomhetsloven § 2c-2.
Vilkår for tillatelsen
- Det er et vilkår at den alminnelige stiftelsen som skal gi gaver til næringsvirksomhet/næringsutvikling slik som beskrevet i søknaden, ikke kan utbetale midler til gaver før Finansdepartementet har tatt stilling til Finanstilsynets tilrådning om avklaring av begrepet allmennyttige formål i finansieringsvirksomhetsloven § 2b-18 (5). Finanstilsynet vil utrede spørsmålet i samarbeid med bransjen og tar sikte på å ha tilrådningen ferdig innen 1. mai 2011.
- Det stilles som vilkår for godkjennelsen at Kvinnherad Sparebank og Sparebank 1 SR-Bank varsler kundene etter finansieringsvirksomhetsloven § 2c-2 før sammenslåingen er gjennomført og at bankene godtgjør at tiltakene til beskyttelse av bankens innskytere angitt i finansieringsvirksomhetsloven § 2c-2 er oppfylt. Dette skjer ved at Kvinnherad Sparebank og Sparebank 1 SR-Bank oversender kundeorienteringen for gjennomgang før utsendelse til kundene.
Vennlig hilsen
Bjørn Skogstad Aamo
finanstilsynsdirektør
Erik Lind Iversen
tilsynsrådgiver