Sletting av registrering Bra Skadeforsikring AS
Brev
Publisert: 11. mai 2010
Sist endret: 9. mai 2017
Hønsveien 129
1384 ASKER
19.02.2010
SAKSBEHANDLER: Ellen Jakobsen
VÅR REFERANSE: 09/5481
DIR.TLF: 22 93 98 24
ARKIVKODE: 544
Finanstilsynet viser til brev fra Bra Skadeforsikring AS av 14. februar 2010 hvor foretaket ber om sletting av registrering som forsikringsagentforetak, Finanstilsynets brev av 1. desember 2009 med varsel om sletting fra 1. juli 2010 og annen korrespondanse. Det vises også til møte mellom foretaket og Finanstilsynet 5. februar 2010 og telefonsamtale med Nils M. Vasaasen 17. februar 2010 der han opplyser at foretaket ønsker sletting fra 1. desember 2010.
Finanstilsynet vil slette registreringen av Bra Skadeforsikring AS 1. juli 2010, jf. lov 10. juni 2010 nr. 41 om forsikringsformidling (fml.) § 9-3 annet ledd. Formidling av nye forsikringsavtaler må opphøre fra mottak av dette brev.
Finanstilsynet varslet i brev av 1. desember 2009 sletting 1. juli 2010. Foretaket ber om sletting 1. desember 2010.
Foretaket anfører at ”vi representerer utenlandske forsikringsselskaper som ikke uten videre kan overta vår kontakt med kundene – ikke minst fordi kontakten skal skje på norsk. Videre krever kontakten med kundene kjennskap til norsk regelverk.”. Foretaket anfører at det bør ha anledning til å følge opp premieinnbetaling i hele avtaleperioden for eksisterende kunder. Foretaket uttaler at: ”Grunnene til at vi mener vi bør innkassere pengene, er i første rekke at dette er enklest og ikke minst rimeligst for kundene.”.
Finanstilsynet vil bemerke at utenlandsk forsikringsselskap som utøver grensekryssende virksomhet i Norge plikter å oppfylle de bestemmelser som gjelder for slik virksomhet uavhengig av om dette gjøres gjennom norsk agent eller på annen måte. Ved sletting av registrering av en agent, må det utenlandske selskapet finne andre måter å oppfylle sine forpliktelser overfor norske kunder de har inngått avtale med. Rent generelt stiller Finanstilsynet spørsmål ved om opplysningen om at dette vil medføre økte kostnader for kunden kan være riktig.
Finanstilsynet mener at de hensyn som er anført ikke er tungtveiende nok i forhold til at Bra Skadeforsikring AS skal utøve virksomhet i ni måneder etter søknad om sletting. Det er i vurderingen lagt vekt på at Finanstilsynet i brev av 1. desember 2009 varslet tilbakekall av tillatelsen på grunn av det som etter tilsynets vurdering var alvorlige brudd på forsikringsformidlingslovens regler.
Finanstilsynet vil presisere at foretaket må sørge for å ha pliktige forsikringer til og med 30. juni 2010, jf. fml. 7-5, jf. § 4-1. Klientmidler skal i avviklingsperioden straks plasseres på klientkonto i bank atskilt fra foretakets egne midler, jf. fml. § 7-6, jf. § 5-1.
Foretaket opplyser at en løsning i forhold til Norsk Naturskadepool ikke er klar, men at det vil forholde seg helt til poolens ønsker. Finanstilsynet legger til grunn at man vil komme til en løsning.
Vedtaket kan påklages etter kapittel IV i lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker 10. februar 1967 (forvaltnings¬loven). Klagefristen er 3 uker fra det tidspunkt underretning om vedtaket er mottatt. Klageinstans er Finansdepartementet, men klagen framsettes for Finanstilsynet. Klagen bør nevne de grunner klagen støtter seg på og den endring i vedtaket som ønskes.
For Finanstilsynet
Erik Myhre
seksjonsleder
Ellen Jakobsen
spesialrådgiver