Merknader - endelig rapport Beckman Lundevall Revisjon AS
Brev
Publisert: 18. juni 2010
Sist endret: 9. mai 2017
Saksbehandler: Harald Rivrud
Direkte telefon: 22 93 97 14
Vår referanse: 10/1496
Arkivkode: 624.1
Dato: 03.06.2010
Det vises til gjennomført stedlig tilsyn 7 - 8. april 2010, Finanstilsynets rapport etter tilsynet og deres kommentarer, datert 28. mai 2010, til foreløpige merknader av 6. mai 2010.
Ved tilsynet ble revisjonen av ett selskap av allmenn interesse kontrollert (Oppdrag A). Dette selskapet var gitt konsesjon til å drive virksomhet av Finanstilsynet. I tillegg ble revisjonen av et annet selskap kontrollert (Oppdrag B).
Resultatet av tilsynet er beskrevet i tidligere oversendt faktarapport.
Under tilsynet ble det avdekket at revisjonsselskapets vedtekter ikke tilfredstilte kravene i revisorloven, jf. § 3-5 første ledd nr. 2. Dette er i ettertid rettet ved at nye vedtekter er fastsatt i ekstraordinær generalforsamling 14.mai 2010.
Det ble også avdekket enkelte svakheter ved revisjonen av de utvalgte oppdragene. Finanstilsynet har følgende vurderinger etter tilsynet:
Oppdrag A
Finanstilsynet legger til grunn at selskapets IT systemer er vesentlige for driften, blant annet for å sikre gyldige og oppdaterte oversikter over virksomhetens medlemmer og for beregning av medlemmenes godtgjørelse ved sykdom.
Revisors vurdering av IT systemene og de kontroller virksomheten har iverksatt rundt sine IT systemer med tanke på uautorisert tilgang og sikkerhet for øvrig fremgår ikke av revisors arbeidspapirer. Finanstilsynet legger til grunn at slik kartlegging er nødvendig for å kunne danne seg et bilde av de risikoer for feil i årsregnskapet som foreligger, jf. RS 315 punkt 2 og 81. Finanstilsynet legger videre til grunn at mangler ved revisors kartlegging av IT systemene gjør at revisor i dette tilfellet heller ikke har ettersett at formuesforvaltningen i selskapet er ordnet på en betryggende måte og med forsvarlig kontroll, jf. revisorloven § 5-1 annet ledd.
Revisor opplyser i sitt svarbrev at det er gjort en rekke handlinger og vurderinger av selskapets IT-systemer, men som ikke fremkommer klart av revisjonsdokumentasjonen. Det er Finanstilsynets oppfatning at revisors vurdering av sikkerheten i IT-systemene og grunnlaget for konklusjonen må fremgå av dokumentasjonen, jf. revisorloven § 5 -3 første ledd.
Ansvarlig revisor har gjennomført både planlegging og revisjonen av selskapet alene uten bruk av medarbeider og uten at det arbeidet som er utført er kvalitetskontrollert av annen person i revisjonsselskapet. Finanstilsynet er av den oppfatning at revisor derfor bør vurdere å innføre kvalitetskontroll ettersom revisjonsoppdraget gjelder et selskap av allmenn interesse. I den forbindelse vises det til punkt RS 220 - Kvalitetskontroll av revisjonsarbeidet, punkt 36. Finanstilsynet bemerker i denne sammenheng at overnevnte krav bare gjelder for børsnoterte selskaper men at revisjonsselskapet selv bør vurdere å innføre slike rutiner i dette tilfellet. Revisor opplyser i sitt svarbrev at det for 2010 og fremover vil være to personer engasjert på oppdraget. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
Oppdrag B
Det andre revisjonsoppdraget som ble kontrollert var et mindre datterselskap i et konsern. Selskapet solgte varer til privatkunder fra butikk. For dette oppdraget fant Finanstilsynet at revisor hadde benyttet analyser som revisjonsbevis for sentrale regnskapspåstander på vesentlige områder, herunder inntekter. Etter Finanstilsynets oppfatning hadde disse testene begrenset verdi da revisor ikke hadde dokumentert noen forventning til testene og heller ikke hadde angitt noen akseptabel grense for feil, jf. RS 520 punkt 12. For en annen sentral regnskapspåstand hadde revisor utelatt å gjennomføre en planlagt handling, uten at det var gitt en forklaring på hvorfor handlingen var utelatt.
Revisor opplyser i sitt svarbrev at analysene testes mot budsjett og fjorårstall, og at dette fremkommer i revisjonsplanleggingen. Finanstilsynet er fortsatt av den oppfatning at revisjonen er svak på dette punktet. Det bør sannsynliggjøres at det nivået analysene er utført på gir tilstrekkelig grunnlag for å trekke konklusjon. Videre må revisor i til knytning til analysen dokumentere både forventning til utfall av analysen og hva som kan være akseptabelt avvik.
Finanstilsynets oppsummering
Finanstilsynet vil legge til grunn at revisjonsselskapet tar hensyn til forholdene omtalt ved utførelsen av fremtidige revisjoner.
For Finanstilsynet
Tore Johan Berg
tilsynsrådgiver
Harald Rivrud
seniorrådgiver