Merknader - endelig rapport Norwegian Underwriting Agency AS
Brev
Publisert: 18. mars 2010
Sist endret: 9. mai 2017
Rådhusgaten 11
0151 OSLO
08.03.2010
SAKSBEHANDLER:
Geir David Johannessen
VÅR REFERANSE:
09/10306
DERES REFERANSE:
DIR.TLF:
22 93 97 51
ARKIVKODE:
544
Det vises til stedlig tilsyn hos Norwegian Underwriting Agency AS (heretter NUA) 29.10.2009, foreløpig rapport av 26.11.2009, styrets svar av 06.01.2010, Finanstilsynets brev av 02.02.2010 og foretakets svar av 11.02.2010.
Finanstilsynet har etter styrets svar følgende kommentarer til de viktigste forhold som ble omtalt i den foreløpige rapporten.
Eierforhold og organisasjon
Finanstilsynet ba i rapporten om styrets redegjørelse for om det anser det kan foreligge en interessekonflikt eller risiko for sammenblanding av roller ved at medarbeidere har arbeidsoppgaver, bl.a. underwriting, i flere forsikringsformidlingsforetak. Styret opplyser at de to forsikringsagentforetakene der én ansatt foretar underwriting formidler forskjellige produkter slik at det ikke er risiko for sammenblanding av roller. Finanstilsynet tar redegjørelsen til etterretning.
I rapporten ble det påpekt at det i stillingsinstruksen for daglig leder savnes et punkt om daglig leders ansvar etter forskrift om risikostyring og internkontroll. Finanstilsynet tar til etterretning at et slikt punkt er kommet inn i den nye stillingsinstruksen.
Videre ble det bedt om styrets kommentar til at selv om NUA som foretak er godkjent coverholder for Lloyd’s er binding authorities-kontraktene med Lloyd’s-syndikatene knyttet til en bestemt person, og ikke NUA som foretak. Det ble pekt på at dette gjør foretaket sårbart. Styret opplyser at det er ansatt en person som vil kunne tre inn hvis den personen i NUA som har kontakt med syndikatet skulle være forhindret fra å gjøre sine arbeidsoppgaver eller slutte i foretaket. Finanstilsynet tar redegjørelsen til etterretning.
Internkontroll
Det ble i rapporten påpekt at det savnes en angivelse av prioritering eller viktighet av risikofaktorene etter at foretaket har avveid konsekvenser av en risiko mot sannsynligheten for at risikoen materialiserer seg. Styret sier i sitt svar at det har blitt foretatt ”en prioritering av funksjonene”. Finanstilsynet kan ikke se at tiltak som måtte være foretatt gir seg uttrykk i den ”Matrise for Internkontroll 2010” som var vedlagt svarbrevet. Heller ikke at det fremgår av daglig leders rapport til styret 06.01.2010. Etter Finanstilsynet oppfatning mangler fremdeles en angivelse av prioritering eller viktighet av risikofaktorene.
I den foreløpige rapporten ble det pekt på at daglig leders rapport til styret, i henhold til internkontrollforskriften § 8, ikke bygger på den risikoanalyse som er foretatt gjennom året og at det mangler beskrivelse av hva som er gjort for å redusere risikoen. Det fremkom heller ikke om det gjenstår risikoer, og eventuelt hvilke, som det ikke er gjort noe med. Finanstilsynet tar til etterretning rapporten av 06.01.2010 til styret fra daglig leder når det gjelder identifisering av risikoer. Imidlertid mangler denne rapporten fremdeles elementene som påpekt ovenfor. Dette kan medføre at styret ikke får det nødvendige grunnlag for å oppfylle sin plikt etter internkontrollforskriftens § 3 og at revisors oppgaver etter § 10 vanskeliggjøres. Finanstilsynet ber om en bekreftelse på at rapporten til styret ved kommende rapporteringer også innholder disse elementene.
Forsikringsgivere
Det ble i rapporten påpekt at det i rutinen for utvelgelse og kontroll av forsikringsgivere ikke var angitt at NUA skal foreta en kontroll av om forsikringsgiver har tillatelse til å drive forsikringsvirksomhet i Norge. Selv om dette ikke var inntatt i rutinen ble det opplyst at kontrollen er blitt utført. Finanstilsynet tar til etterretning at dette nå er inntatt i rutinen.
Finanstilsynet ba i rapporten om styrets kommentar og dokumentasjon på hvordan underagenter av NUA formidlet til forsikringstakerne at underagenten ikke kan binde forsikringsselskapet. Det fremkommer av tilsynsdokumentasjonen at dette tidligere ikke ble kommunisert til kundene i tilstrekkelig grad. Finanstilsynet tar til etterretning innsendte dokumentasjon som viser hvordan forsikringstaker i tilbudet om forsikring vil informeres om dette fremover.
Utvelgelse av underagenter
Finanstilsynet påpekte i rapporten at all dokumentasjon som kreves i forbindelse med NUAs vurdering av om underagentene oppfyller kravene for å drive forsikringsformidlingsvirksomhet må være på plass før underagenten kan begynne formidlingsvirksomhet for NUA. Dette på bakgrunn av at det under det stedlige tilsynet fremkom at underagenter hadde begynt å selge forsikringer for NUA før alle attester og bekreftelser var fremlagt. Dette er i strid med forsikringsformidlingsloven § 7-2, jf § 7-1 tredje ledd, og Finanstilsynet finner denne praksisen kritikkverdig. En tilfredsstillende kontroll av underagentene er viktig for å sikre at en forsikringstaker har størst mulig grad av trygghet for at underagenten oppfyller sine plikter som forsikringsformidler. Finanstilsynet merker seg bekreftelsen fra styret om at rutinene for vurderingen av om underagenter oppfyller vilkårene før formidlingen begynner nå er innskjerpet på dette punktet.
Forsikringer
I rapporten ba Finanstilsynet om dokumentasjon som viser at forsikringssummen for underslag av klientmidler tydelig fremgår av forsikringsavtalen. Det ble under det stedlige tilsynet fremlagt et forsikringsbevis som viste en felles forsikringssum for ansvars- og underslagsforsikring. Finanstilsynet kunne derfor ikke se at lovens krav til forsikring var oppfylt. Styret bekreftet i svarbrevet at forholdet nå var i orden og vedla kopi av endringspolise. Finanstilsynet tar bekreftelsen til etterretning og forutsetter at oppgitte forsikringssum utgjør minimum 75 % av gjennomsnittlig innestående på klientkonto i løpet av siste år og at det ikke foreligger begrensninger i den totale årlige dekningen under forsikringen. Finanstilsynet ber om en bekreftelse på dette.
Opplysningsplikt overfor kunde
Det fremkom under tilsynet at foretaket ikke informerte kundene tilstrekkelig før inngåelse av forsikringsavtalen. Det ble i rapporten påpekt at informasjonsplikten etter forskrift om forsikringsformidling § 3-1 inntrer før inngåelse av forsikringsavtale og at det var for sent å gi deler av informasjonen sammen med forsikringsbevis og vilkår. Det er viktig at kunden får mulighet til å vurdere dette før avgjørelsen om inngåelse av forsikringsavtale tas. Finanstilsynet tar til etterretning bekreftelse om at informasjonen fremover vil bli gitt i forkant av avtaleinngåelsen.
Det fremkom under tilsynet at kundene ble opplyst om gjennomsnittlig provisjon. Finanstilsynet påpekte at informasjon til kunden om gjennomsnittelig provisjon ikke er nok hvis dette beløpet/prosentsatsen avviker i nevneverdig grad fra det som er tilfelle i den konkrete forsikringsavtale. Finanstilsynet tar til etterretning at NUA fremover vil opplyse om maksimal provisjonssats.
I brev av 02.02.2010 fra Finanstilsynet ble det pekt på at informasjonene til kunden vedrørende hvilke tjenester provisjonene skal dekke var egnet til å skape misforståelse om NUAs rolle som forsikringsagent. På bakgrunn av den informasjon som ble gitt kunne det virke som om NUA opererte som forsikringsmegler. Finanstilsynet tar til etterretning foretakets tilbakemelding om hvordan det fremover vil informere kundene om hva provisjonen skal dekke.
Frist for tilbakemelding
Finanstilsynet ber om styrets svar på de punktene der det bes om tilbakemelding innen 25.03.2010.
For Finanstilsynet
Ellen Jakobsen
spesialrådgiver
Geir David Johannessen
seniorrådgiver