Merknader - endelig rapport Wunderlich Securities AS
Brev
Publisert: 16. september 2010
Sist endret: 9. mai 2017
Postboks 899 Sentrum
4004 Stavanger
Saksbehandler: Elise Ødegård
Dir. tlf.: 22 93 97 70
Vår referanse: 10/3957
Arkivkode: 454.1
Dato: 08.09.2010
1. Innledning
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn i Wunderlich Securities AS (foretaket) 19. mai 2010. Under tilsynet ble det ført samtaler med daglig leder Hans Atle Bale, Jone Idsøe og økonomi- og administrasjonsansvarlig Elisabeth Tandberg. Fra Finanstilsynet deltok tilsynsrådgiver Jøran Nygaard, seniorrådgiver Gry Evensen og seniorrådgiver Elise Ødegård.
Foretaket har tillatelse til å yte investeringstjenestene 1, 2, 5 og 6 som nevnt i verdipapirhandelloven (vphl) § 2-1 første ledd, samt de tilknyttede tjenestene 1, 3, 4, 5 og 6 som nevnt i vphl § 2-1 annet ledd. I tillegg er foretaket gitt dispensasjon til å kunne opptre som forretningsfører overfor investeringsselskap som selskapet yter investeringstjenester ovenfor, jf. vphl § 10-2 annet ledd. Foretaket tilbyr i dag tjenester kun innen corporate finance, med fokus på oppkjøp og fusjoner innen segmentet små og mellomstore foretak, i tillegg til å opptre som forretningsfører.
Foretaket mottok foreløpig rapport etter tilsynet ved brev av 4. juni 2010.
Foretaket har avgitt sine kommentarer til rapporten ved brev av 23. juni 2010.
2. Foretakets tillatelser til å yte investeringstjenester
2.1 Rettslig utgangspunkt
Etter vphl § 9-4 første ledd nr. 1 kan Finanstilsynet blant annet tilbakekalle tillatelse til å yte investeringstjenester dersom verdipapirforetaket ikke gjør bruk av tillatelsen innen tolv måneder fra tillatelsen ble gitt eller har opphørt å yte investeringstjenester i mer enn seks måneder. Finanstilsynet har i sin praksis lagt til grunn at bestemmelsen gjelder tilsvarende for hver enkelt investeringstjeneste, slik at tillatelsen til å yte enkelttjenester kan kalles tilbake dersom foretaket ikke gjør bruk av tillatelsen til å yte den aktuelle tjenesten eller dersom foretaket opphører å yte tjenesten som nevnt ovenfor. Bestemmelsen er videre en ”kan”-bestemmelse, og det er derfor ingen automatikk i tilbakekall. I praksis har Finanstilsynet i enkelte tilfeller unnlatt å tilbakekalle tillatelsen dersom foretaket kan forevise konkrete planer om å starte opp den aktuelle investeringstjenesten innenfor et rimelig tidsperspektiv. Det er videre Finanstilsynets vurdering at foretaket må yte de tjenestene foretaket har tillatelse til å yte på regelmessig basis for at tillatelsen skal opprettholdes.
2.2 Finanstilsynets vurdering i foreløpig rapport
Foretaket har tillatelse til å yte investeringstjenestene som nevnt i vphl § 2-1 første ledd nr. 1, 2, 5 og 6. Foretaket, som tidligere het SSB Securities ASA, fikk tillatelse til å yte slike investeringstjenester 16. oktober 2007.
Foretaket yter pr. i dag investeringstjeneste nr. 6 (plassering av offentlige tilbud som nevnt i kapittel 7, plassering av emisjoner, samt garantistillelse for fulltegning av emisjoner eller tilbud om kjøp av finansielle instrumenter). Foretaket har over en lengre periode ikke benyttet tjeneste 1, 2 og 5. Finanstilsynet påpekte i foreløpig rapport at det vil vurdere å kalle tilbake tillatelsen knyttet til investeringstjeneste nr. 1, 2 og 5, med mindre foretaket kan vise til konkrete planer for oppstart av nevnte tjenester.
2.3 Foretakets kommentarer
Foretaket opplyser i sin kommentar til foreløpig rapport at det har til hensikt å yte samtlige tjenester som det har tillatelse til å yte. Foretaket har imidlertid etter eierskiftet vært i en overgangsfase, og utviklingen av Foretakets virksomhet har tatt lengre tid enn forutsatt. Foretaket viser videre til sin forretningsplan der det redegjøres nærmere for planene om å yte investeringstjeneste nr. 1, 2 og 5. Videre bekrefter foretaket at det ikke er gitt investeringsråd i 2009 og 2010.
2.4 Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet legger til grunn at Foretaket kun yter investeringstjeneste nr. 6, og at det ikke har ytt andre investeringstjenester i perioden etter at det ble solgt fra Sandnes Sparebank ASA til Wunderlich Acquisition Holding Inc. og WS Partners AS.
Foretaket har i sitt tilsvar ikke vist til en konkret tidsplan for oppstart av de ulike tjenestene. I lys av dette setter Finanstilsynet frist til 1. januar 2011 med å starte opp virksomhet innenfor investeringstjenester som omhandlet i vphl § 2-1 første ledd nr. 1, 2 og 5. Dersom slik virksomhet ikke er startet opp innen nevnte dato, vil Finanstilsynet vurdere å tilbakekalle tillatelsen til å yte de aktuelle tjenester. Finanstilsynet gjør i denne sammenheng for ordens skyld oppmerksom på at foretaket i god tid før oppstart må orientere Finanstilsynet om hvilken virksomhet som startes opp, herunder hvilke ledere som eventuelt skal lede de ulike investeringstjenestene virksomheten omfatter.
3. Organisering, styring og kontroll; styrets sammensetning
3.1 Rettslig utgangspunkt
Det følger av vphl § 9-9 tredje ledd at foretaket skal opplyse Finanstilsynet om endringer i sammensetningen av selskapets styre.
3.2 Finanstilsynets vurdering i foreløpig rapport
Finanstilsynet bemerket i foreløpig rapport at foretaket i perioden 19. august til 7. desember 2009 hadde en styresammensetning som Finanstilsynet ikke var blitt underrettet om, samt at Finanstilsynet på tidspunktet for det stedlige tilsynet heller ikke var orientert om nåværende sammensetning.
3.3 Foretakets kommentarer
Foretaket har i etterkant av tilsynet, i brev av 18. juni 2010, sendt melding til Finanstilsynet om endring av styrets sammensetning.
3.4 Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet tar foretakets kommentar til etterretning.
4. Organisering, styring og kontroll; organisering av foretaket
4.1 Rettslig utgangspunkt
Verdipapirhandelloven § 9-11 stiller krav om en betryggende organisering av foretakets virksomhet. Etter verdipapirforskriften (vpf) § 9-7 første ledd skal foretaket blant annet ha en organisering som klargjør funksjoner og ansvarsområder.
4.2 Finanstilsynets vurdering i foreløpig rapport
Finanstilsynet viste i foreløpig rapport til foretakets melding om organisatoriske endringer i brev datert 7. desember 2009 som blir behandlet i egen sak. Finanstilsynet oppfattet under stedlig tilsyn situasjonen slik at det blir ytt investeringstjenester både fra kontoret i Oslo og kontoret i Stavanger, noe som ikke er i samsvar med det foretaket opplyser i nevnte brev. Det var, på tidspunktet for stedlig tilsyn, heller ikke foretatt vedtektsendringer som viser at hovedkontoret er flyttet.
I foreløpig rapport tok Finanstilsynet videre opp organiseringen av foretakets faktiske ledelse. I følge organisasjonskartet var det to ledere av foretakets Corporate Finance-avdeling, med identiske stillingsinstrukser. Finanstilsynet var videre ikke orientert om at en av disse personene er faktisk leder i foretaket. På denne bakgrunn stilte Finanstilsynet spørsmål ved om organiseringen av corporate finance-avdelingen er i tråd med vpf § 9-7 første ledd bokstav a.
4.3 Foretakets kommentarer
Foretaket opplyser at:
”det ikke er riktig at det ytes investeringstjenester i verdipapirhandellovens forstand både fra kontoret i Oslo og i Stavanger, da det fra kontoret i Oslo kun er blitt utført corporate finance-tjenester som ikke omfattes av de investeringstjenestene foretaket har tillatelse til å utføre. Intensjonen er imidlertid at det skal ytes investeringstjenester fra begge kontor.”
Ut over dette har foretaket gitt kommentarer til selve organiseringsspørsmålene i egen sak knyttet til brev av 7. desember 2009.
4.4 Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet tar foretakets foreløpige orientering til etterretning. Når det gjelder foretakets organisering for øvrig, herunder plassering av filial/hovedkontor, viser Finanstilsynet til den kommunikasjonen som foreligger rundt dette spørsmålet i egen sak.
5. Organisering, styring og kontroll; risikostyring
5.1 Rettslig grunnlag
Foretaket plikter å ha både hensiktsmessige retningslinjer og prosedyrer for risikostyring og en uavhengig risikostyringsfunksjon som sørger for effektive rutiner for risikostyring og som gjennom løpende risikostyring og overvåking samt iverksetting av eventuelle tiltak, sikrer etterlevelse av både disse retningslinjene og prosedyrene for risikostyring og av fastsatte grenser for risikoeksponering, jf. vphl § 9-11, jf. vpf § 9-9. Etter vpf § 9-11 skal foretaket tilpasse risikostyringen etter arten, omfanget og kompleksiteten i virksomheten. I henhold til vpf § 9-12 (2) skal den øverste ledelse og styret motta skriftlige rapporter om verdipapirforetakets etterlevelse av lover og regler, risikostyring og internrevisjon på regelmessig basis.
5.2 Finanstilsynets vurdering i foreløpig rapport
Av foretakets egen Instruks for risikostyring har daglig leder det overordnede ansvar for å utarbeide retningslinjer og prosedyrer forbundet med foretakets virksomhet, grenser for risikoeksponering og rutiner for å styre risiko (Risk Policy). Videre fremgår det at daglig leder, på månedlig basis, skal utarbeide en skriftlig redegjørelse som minst skal inneholde:
• Bekreftelse på at virksomheten drives i henhold til Selskapets Risk Policy
• Andre saker av betydning for Selskapets risikostyring.
Finanstilsynet tok i foreløpig rapport opp at foretaket ikke har utarbeidet et eget dokument for foretakets Risk Policy, samt at redegjørelsene som nevnt ovenfor kun er gjennomført muntlig.
5.3 Foretakets kommentarer
Foretaket er av den oppfatning at den muntlige redegjørelsen som er gitt har vært tilfredsstillende og at rapporteringsformen som utgangspunkt er av underordnet betydning. Daglig leder vil imidlertid fremover rapportere skriftlig til styret etter gjeldende rutine for risikostyring. Det opplyses videre at ”Risk Management” vil være et fast innslag på Selskapets styremøte.
5.4 Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet konstaterer at foretaket ikke har fulgt sine egne interne rutiner på dette punktet, verken med hensyn til å utarbeide ”Risk Policy” eller å gjennomføre skriftlige rapporter. Finanstilsynet deler ikke foretakets oppfatning om at rapporteringsform er av underordnet betydning. Muntlig rapportering vanskeliggjør etterprøving av de rapporter som er gitt, både med hensyn til at rapporteringen faktisk gjennomføres og med hensyn til kvaliteten på rapportene. Finanstilsynet understreker betydningen av skriftlige rapporteringer, da manglende dokumentasjon for gjennomførte rutiner gjør at Finanstilsynet ikke uten videre kan legge til grunn at disse rutinene er overholdt.
Finanstilsynet tar til etterretning at Foretaket framover vil rapportere i henhold til fremlagte interne rutiner.
6. Organisering, styring og kontroll; compliance
6.1 Rettslig utgangspunkt
Foretaket plikter å ha en effektiv og uavhengig kontrollfunksjon med nødvendig autoritet, ekspertise og ressurser til å - gjennom løpende kontroll, regelmessige vurderinger og iverksetting av eventuelle tiltak - sikre at foretaket oppfyller sine forpliktelser etter verdipapirhandelloven og forskrifter, jf. vphl § 9-11, jf. vpf § 9-8. Personer som er involvert i foretakets kontrollfunksjon skal ikke involveres i utøvelsen av de tjenester eller funksjoner de skal kontrollere, jf. vpf § 9-8 tredje ledd bokstav c. Unntak kan gjøres dersom foretaket kan godtgjøre at kravet ikke står i rimelig forhold til virksomhetens art, omfang og kompleksitet, forutsatt at kontrollfunksjonen forblir effektiv, jf. vpf § 9-11 annet ledd bokstav a. Foretaket skal for øvrig tilpasse kontrollen etter arten, omfanget og kompleksiteten i virksomheten, jf. vpf § 9-11 første ledd.
6.2 Finanstilsynets vurdering i foreløpig rapport
Finanstilsynet kommenterte i foreløpig rapport at foretakets compliancefunksjon ble ivaretatt av en person som også er filialleder, Head of Corporate Finance, faktisk leder og styremedlem, og som dermed er involvert i foretakets operative virksomhet. Finanstilsynet stilte i denne sammenheng spørsmål ved hvorvidt compliancefunksjonen ble ivaretatt på en effektiv og uavhengig måte. Finanstilsynet stilte også spørsmål ved om compliancefunksjonen har nødvendige ressurser til å ivareta funksjonen på en tilfredsstillende måte som følge av at vedkommende er involvert i den operative virksomheten i foretaket.
6.3 Foretakets kommentar
Foretaket viser i sitt svar til at det ikke er intensjonen at vedkommende som innehar compliancefunksjonen skal være Head of Corporate Finance og faglig leder fremover. Vedkommende vil imidlertid i en overgangsperiode fungere som daglig leder. Foretaket viser videre til at man er av den oppfatning at den virksomhet som drives av foretaket pr. i dag ikke er av en slik art, omfang og kompleksitet at personer som er involvert i kontrollfunksjonen ikke kan involveres i virksomheten. Foretakets syn er at compliancefunksjonen har tilstrekkelige ressurser til å ivareta funksjonen på tilfredsstillende måte, selv om den ansvarlige er involvert i den operative delen av virksomheten. Det vises til at funksjonen støttes av foretakets økonomi- og administrasjonsansvarlig.
6.4 Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet viser til korrespondanse i etterkant av tilsynet der foretaket opplyser at funksjonen heretter skal ivaretas av en person som ikke deltar i foretakets operative virksomhet.
Finanstilsynet tar dette til etterretning.
7. Foretakets rutiner og instrukser
I henhold til vphl § 9-11 (1) nr. 1 skal foretaket ha tilstrekkelige og betryggende retningslinjer og rutiner som skal sikre etterlevelse av foretakets forpliktelser etter lov og forskrifter.
Finanstilsynet bemerket i foreløpig rapport at en del av Foretakets instrukser var mangelfulle og lite konkrete. Foretaket opplyser i sitt svar at de i styremøte den 17. juni 2010 vedtok å endre samtlige instrukser, og gjøre dem mer utfyllende. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
8. Vedtekter
Finanstilsynet bemerket i foreløpig rapport at Foretaket ikke hadde endret det vedtektsfestede formålet slik det ble lagt grunn ved behandlingen av Foretakets konsesjonssøknad i 2007, og ba om at Foretaket endret vedtektene slik at det ble samsvar mellom vedtektsfestet formål og Foretakets virksomhet. Foretaket opplyser i sitt svar at vedtektsendringen nå er gjennomført. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
For Finanstilsynet
Eirik Bunæs
avdelingsdirektør
Geir Holen
seksjonssjef