Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Finanstilsynet
Søk i nettstedet
Forside >
Regelverk >
EIOPA-retningslinjer >
Retningslinjer for behandling av klager hos forsikringsformidlere

Retningslinjer for behandling av klager hos forsikringsformidlere

Publisert: 10. april 2017
Sist endret: 13. februar 2020

Den europeiske tilsynsmyndigheten for forsikring og tjenestepensjon (EIOPA) offentliggjorde 16. mai 2014 retningslinjer for forsikringsformidleres klagebehandling "Guidelines on complaints handling by insurance intermediaries". Disse retningslinjene er utarbeidet for å bidra til et samordnet tilsyn med forsikringsformidlere.

Finanstilsynets tilsyn med forsikringsformidlernes klagebehandling er basert på disse retningslinjene og er beskrevet I rundskriv 4/2014. I Norge gjelder retningslinjene for forsikringsmeglere og forsikringsagenter, herunder underagenter, og utenlandske forsikringsformidlere som er etablert i Norge. Retningslinjene skal bidra til å styrke forbrukervernet, de skal virke normgivende og gi grunnlag for enhetlig oppfølging. Retningslinjene beskriver hva Finanstilsynet mener forsikringsformidlerne bør legge til grunn i sin behandling av klager. Finanstilsynet har ansvar for at virksomheter under tilsyn, inkludert forsikringsformidlere, virker på en hensiktsmessig og betryggende måte og at de ivaretar forbrukernes interesser og rettigheter.

  • Guidelines on complaints handling by insurance intermediaries
  • Rundskriv 4/2014: Retningslinjer for behandling av klager hos forsikringsformidlere

Kontakt

Jo Gjedrem

Tlf: 22 93 96 61

E-post

Til toppen av siden expand_less

Fant du det du lette etter?

Del denne siden:

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt oss
  • Varsling til Finanstilsynet
  • eFormidling
  • Personvern, cookies og tilgjengelighet
  • RSS
  • API for åpne data

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr: 840 747 972