Retningslinjer for behandling av klager hos forsikringsformidlere
Publisert: 10. april 2017
Sist endret: 13. februar 2020
Den europeiske tilsynsmyndigheten for forsikring og tjenestepensjon (EIOPA) offentliggjorde 16. mai 2014 retningslinjer for forsikringsformidleres klagebehandling "Guidelines on complaints handling by insurance intermediaries". Disse retningslinjene er utarbeidet for å bidra til et samordnet tilsyn med forsikringsformidlere.
Finanstilsynets tilsyn med forsikringsformidlernes klagebehandling er basert på disse retningslinjene og er beskrevet I rundskriv 4/2014. I Norge gjelder retningslinjene for forsikringsmeglere og forsikringsagenter, herunder underagenter, og utenlandske forsikringsformidlere som er etablert i Norge. Retningslinjene skal bidra til å styrke forbrukervernet, de skal virke normgivende og gi grunnlag for enhetlig oppfølging. Retningslinjene beskriver hva Finanstilsynet mener forsikringsformidlerne bør legge til grunn i sin behandling av klager. Finanstilsynet har ansvar for at virksomheter under tilsyn, inkludert forsikringsformidlere, virker på en hensiktsmessig og betryggende måte og at de ivaretar forbrukernes interesser og rettigheter.