Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Finanstilsynet
Forside >
Regelverk >
EIOPA-retningslinjer >
Retningslinjer for behandling av klager hos forsikringsformidlere

Retningslinjer for behandling av klager hos forsikringsformidlere

Sist publisert: 13. februar 2020

Den europeiske tilsynsmyndigheten for forsikring og tjenestepensjon (EIOPA) offentliggjorde 16. mai 2014 retningslinjer for forsikringsformidleres klagebehandling "Guidelines on complaints handling by insurance intermediaries". Disse retningslinjene er utarbeidet for å bidra til et samordnet tilsyn med forsikringsformidlere.

Finanstilsynets tilsyn med forsikringsformidlernes klagebehandling er basert på disse retningslinjene og er beskrevet I rundskriv 4/2014. I Norge gjelder retningslinjene for forsikringsmeglere og forsikringsagenter, herunder underagenter, og utenlandske forsikringsformidlere som er etablert i Norge. Retningslinjene skal bidra til å styrke forbrukervernet, de skal virke normgivende og gi grunnlag for enhetlig oppfølging. Retningslinjene beskriver hva Finanstilsynet mener forsikringsformidlerne bør legge til grunn i sin behandling av klager. Finanstilsynet har ansvar for at virksomheter under tilsyn, inkludert forsikringsformidlere, virker på en hensiktsmessig og betryggende måte og at de ivaretar forbrukernes interesser og rettigheter.

  • Guidelines on complaints handling by insurance intermediaries
  • Rundskriv 4/2019: Retningslinjer for klagebehandling i bank-, finans-, forsikrings- og verdipapirverksemd
Til toppen av siden expand_less

Del denne siden:

  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Om Finanstilsynet
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt
  • eFormidling
  • Personvern og tilgjengelighetserklæring
  • RSS og API
  • Varsling til Finanstilsynet

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo
Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo
Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr.: 840 747 972
Abonner på nyhetsvarsel

Til toppen av siden expand_less