Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Finanstilsynet
Søk i nettstedet
Forside >
Rapportere >
Egenmelding fra revisjonsforetak (KRT-1001)

Egenmelding fra revisjonsforetak (KRT-1001)

Sist publisert: 15. januar 2024

Som ledd i det løpende tilsynsarbeidet gjennomfører Finanstilsynet i januar 2024 dokumentbasert tilsyn rettet mot revisjonsforetak. 

Denne siden inneholder:

  • Revisjonsforetakets egenmelding (KRT-1001)
  • Hvem skal levere
  • Lovhjemmel
  • Innlevering via Altinn
  • Om besvarelse av egenmeldingen
  • Sletting av godkjenning som revisjonsselskap eller opphør av revisjonsvirksomhet i enkeltpersonforetak
  • Rapporteringsfrist
  • Altinn brukerservice
  • Kontakt

Rapportering

Revisjonsforetakets egenmelding (KRT-1001)

Besvarelse og innlevering av egenmeldingen skjer via Altinn. Skjema for utfylling ligger i innboksen til foretaket som skal rapportere.

Gå til rapportering i Altinn (KRT-1001)

Hvem skal levere

Rapporteringsplikten gjelder revisjonsforetak som er under tilsyn. Alle godkjente revisjonsselskaper skal sende inn egenmeldingen når godkjenningen ble gitt før 1. juli 2023. Alle revisorer som har meldt til Finanstilsynet at revisjonsvirksomhet utøves gjennom enkeltpersonforetak skal sende inn egenmeldingen, når registreringen i Revisorregisteret ble gjort før 1. juli 2023.  

De seks største revisjonsforetakene (PwC, EY, Deloitte, KPMG, BDO og RSM Norge) er unntatt rapporteringen fordi Finanstilsynet har annen tilsynsmessig oppfølging av disse.

Revisjonsselskaper vises i Finanstilsynets virksomhetsregister. Finanstilsynets virksomhetsregister viser for tiden ikke enkeltpersonforetak som er registrert i Revisorregisteret.  
Finanstilsynets virksomhetsregister

Lovhjemmel

Det følger av finanstilsynsloven § 3 annet ledd at alle som er under tilsyn er pliktig til, på et hvilket som helst tidspunkt, å gi alle de opplysningene Finanstilsynet måtte kreve. Å svare på KRT-1001 er en slik plikt.

Egenmeldingene gir grunnlag for hensiktsmessig og risikobasert tilsyn.

Manglende svar innen fristen er et brudd på revisors og revisjonsselskapers plikter, og kan føre til tilsynsmessige tiltak og sanksjoner.

Innlevering via Altinn

Besvarelse og innlevering skal skje via Altinn (www.altinn.no). Skjemaet finnes både på bokmål og nynorsk.

Skjema for utfylling ligger i innboksen til foretaket som skal rapportere.

Merk at det etter Finanstilsynets nyhetsmelding ikke sendes ut noen påminnelser før innsendingsfristen. 

Nyhet: Egenmelding fra revisjonsforetak (KRT-1001) - rapportering

Om besvarelse av egenmeldingen

Følgende informasjon må være tilgjengelig for å kunne besvare egenmeldingen:

For revisjonsforetak (selskaper og enkeltpersonforetak)

  • Sist avlagte årsregnskap
  • Foretakets skriftlige rutiner knyttet til risikostyring og internkontroll
  • Foretakets skriftlige rutiner knyttet til kvalitetsstyring
  • Foretakets skriftlige rutiner knyttet til antihvitvasking
  • Foretakets risikovurdering og risikoklassifisering etter hvitvaskingsloven
  • Oversikt over eventuelle avtaler om utkontraktering
  • Opplysninger om oppdragsansvarlige revisorer i foretaket er medlem i DnR

For revisjonsselskap

  • Selskapets siste rapportering gjennom KRT-1017
  • Selskapets styresammensetning registrert i Foretaksregisteret
  • Selskapets eiere / stemmeberettigede
  • Styremøtereferater

Sletting av godkjenning som revisjonsselskap eller opphør av revisjonsvirksomhet i enkeltpersonforetak

Hvis foretaket har avsluttet revisjonsvirksomheten, kan det unnlate å sende inn egenmeldingen, men bare hvis det samtidig melder ifra om opphøret til Finanstilsynet innen rapporteringsfristen.

Enkeltpersonforetak som ikke lenger skal drive revisjonsvirksomhet må sende skriftlig melding om opphør av revisjonsvirksomhet. Skriftlig melding sendes på e-post  til post@finanstilsynet.no eller ved bruk av Altinn-skjema KRT-1060 (Generelt vedleggsskjema til Finanstilsynet).  

Revisjonsselskaper som ønsker å slette sin godkjenning må gjøre dette gjennom Altinn-skjema KRT-1033.

  • KRT-1033 Sletting av godkjenning som revisjonsselskap
  • KRT-1060 Generelt vedleggsskjema til Finanstilsynet  

Rapporteringsfrist

Frist for innsending er 16. februar 2024.

Altinn brukerservice

Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med 

  • Altinn brukerservice

Kontakt

Har du spørsmål til egenmeldingen, ta kontakt på e-post.  

Du kan også ta kontakt med: 

Espen Jacobsen

Tlf: 22 93 98 25

E-post

Elise Grønseth

Tlf: 22 93 98 83

E-post

Unn Hedvig Årskaug

Tlf: 22 93 97 34

E-post

Til toppen av siden expand_less

Fant du det du lette etter?

Del denne siden:

  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Om Finanstilsynet
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt
  • eFormidling
  • Personvern og tilgjengelighetserklæring
  • RSS og API
  • Varsling til Finanstilsynet

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr.: 840 747 972 

Til toppen av siden expand_less