Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Forside >
Nyhetsarkiv >
Tilsynsrapporter >
Tilsynsrapport - Vipps MobilePay AS

Tilsynsrapport - Vipps MobilePay AS

Tilsynsrapporter og vedtak

Publisert: 29. oktober 2025

Tilsynsrapporten oppsummerer IKT-tilsyn hos Vipps MobilePay AS gjennomført 19. og 20. juni 2025. Formålet med tilsynet var å gjøre en vurdering av hvordan foretaket administrerer, utvikler, drifter, vedlikeholder og sikrer IKT-systemer og -tjenester. For dette området så tilsynet på styring med og kontroll av IKT-virksomheten.

Tilsynsrapport

  • Tilsynsrapport - Vipps MobilePay AS (pdf)

Tilsynet avdekket ingen vesentlige mangler ved foretakets styring med og kontroll av IKT-virksomheten. Foretakets risikostyring har noen mindre påpekninger, blant annet knyttet til uklarheter i overordnet styringsdokumentasjon, endringshåndtering, oppfølging av utkontraktert IKT-virksomhet og testing av beredskapsplaner.

Om tilsynsrapporter og vedtak

Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.  

Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å  

  • pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
  • ilegge overtredelsesgebyr
  • trekke tilbake en tillatelse

Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter, avhenger av hvilke regler som er brutt.  

Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.  

Samleside

  • Tilsynsrapporter for IT og betalingstjenester
Til toppen av siden expand_less

Del denne siden:

  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
Til toppen av siden expand_less