Tilsynsrapport - Vipps MobilePay AS
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 29. oktober 2025
Tilsynsrapporten oppsummerer IKT-tilsyn hos Vipps MobilePay AS gjennomført 19. og 20. juni 2025. Formålet med tilsynet var å gjøre en vurdering av hvordan foretaket administrerer, utvikler, drifter, vedlikeholder og sikrer IKT-systemer og -tjenester. For dette området så tilsynet på styring med og kontroll av IKT-virksomheten.
Tilsynsrapport
Tilsynet avdekket ingen vesentlige mangler ved foretakets styring med og kontroll av IKT-virksomheten. Foretakets risikostyring har noen mindre påpekninger, blant annet knyttet til uklarheter i overordnet styringsdokumentasjon, endringshåndtering, oppfølging av utkontraktert IKT-virksomhet og testing av beredskapsplaner.
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter, avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.