Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Finanstilsynet
Søk i nettstedet
Forside >
Nyhetsarkiv >
Nyheter >
Behandling av forvaltningsvederlag ved plassering av kundemidler i fond

Behandling av forvaltningsvederlag ved plassering av kundemidler i fond

Nyheter

Publisert: 13. januar 2023

Finansdepartementet har bedt om Finanstilsynets vurdering av hvordan forvaltningsvederlag ved livsforsikringsforetaks og pensjonskassers plassering av kundemidler i fond bør behandles etter reglene om pristariffer og overskudd.

Finanstilsynet ba 7. april 2021 i brev til alle livsforsikringsforetak og pensjonskasser om at forvaltningsvederlag ved plassering av kundemidler i fond, inkluderes i pristariffen for forvaltningskostnader, slik at dette inngår i selskapets kostnadsresultat (bruttoføring). 

Finansdepartementet har i brev 9. januar 2023 til Finanstilsynet, med kopi til Finans Norge og Pensjonskasseforeningen, redegjort for sitt syn på saksforholdet.

Departementet uttaler at det ikke kan se at det fremgår tilstrekkelig klart av forsikringsvirksomhetsloven § 3-3 at forvaltningsgodtgjørelse ved plassering i fond skal inkluderes i de forvaltningskostnader som skal inngå i kostnadsresultatet.

Finansdepartementet avslutter sitt brev med følgende:

"Ettersom rettstilstanden etter departementets vurdering er uklar mht. hvordan pensjonsinnretningene skal behandle forvaltningsgodtgjørelse ved plassering i fond av kundemidler som inngår i kollektivporteføljen, og for å sikre en enhetlig praksis i bransjen, bør det foretas en avklaring av hvordan slik forvaltningsgodtgjørelse skal behandles. Departementet antar at en slik avklaring bør skje gjennom lov- eller forskriftsendring. Departementet ber om Finanstilsynets vurdering av hvordan forvaltningsgodtgjørelse ved plassering i fond av kundemidler som inngår i kollektivporteføljen, bør behandles i forhold til reglene om pristariffer og overskudd, herunder hvilke økonomiske og administrative konsekvenser ulike løsninger ventes å ha for hhv. pensjonsleverandørene og kundene. Vi ber videre om at Finanstilsynet på bakgrunn av denne vurderingen utarbeider utkast til høringsnotat inkl. forslag til lov- eller forskriftsendringer i tråd med kravene i utredningsinstruksen, som kan sendes på høring."

Finanstilsynet vil følge opp oppdraget fra departementet for å sikre avklaring og enhetlig praksis i bransjen av hvordan slik forvaltningsgodtgjørelse skal behandles.

Les også:

  • Brev fra Finanstilsynet: Pensjonsinnretningers behandling av forvaltningsvederlag ved plassering av kundemidler til forvaltning i fond
  • Brev fra Finansdepartementet: Vedr. pensjonsinnretningers behandling av forvaltningsvederlag ved plassering av kundemidler til forvaltning i fond
Til toppen av siden expand_less

Fant du det du lette etter?

Del denne siden:

  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Om Finanstilsynet
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt
  • eFormidling
  • Personvern og tilgjengelighetserklæring
  • RSS og API
  • Varsling til Finanstilsynet

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr.: 840 747 972 

Til toppen av siden expand_less