Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Forside >
Nyhetsarkiv >
Nyheter >
Eiendomsmegling – nye regler om endringer i ledelsen og etablering av filial

Eiendomsmegling – nye regler om endringer i ledelsen og etablering av filial

Nyheter

Publisert: 9. januar 2018

Med virkning fra 1. januar 2018 er det gjort enkelte endringer i eiendomsmeglingsloven. Endringene gjør det blant annet lettere for eiendomsmeglingsforetak å etablere filialer og foreta endringer i ledelsen ved at tidligere krav om å sende inn søknad til Finanstilsynet erstattes med et krav om melding til Finanstilsynet.  

Endringer i ledelsen

Det er ingen endringer i de formelle krav til hvem som kan være fagansvarlig, daglig leder og styremedlemmer i eiendomsmeglingsforetak. Det vises til reglene i eiendomsmeglingsloven § 2-9. Personer som skal tiltre i nye roller skal fortsatt egnethetsvurderes og i den forbindelse sende inn utfylt egnethetsskjema og oppdatert politiattest. Se Finanstilsynets rundskriv om vurdering av egnethetskrav for nærmere veiledning om kvalifikasjonskrav og lenke til egnethetsskjema. Av personvernhensyn kan vedkommende sende egnethetsskjema og politiattest direkte til Finanstilsynet.

I tillegg skal foretaket sende melding om endringene. Meldingen må sendes senest 14 dager etter at endringene har funnet sted. Endring av styret og daglig leder må være registrert i Foretaksregisteret før meldingen sendes til Finanstilsynet. Med mindre egnethetsskjema og politiattest vedlegges meldingen, må foretaket forsikre seg om at dette er sendt til Finanstilsynet før foretaket sender sin melding.

Meldingen, samt eventuelt egnethetsskjemaer og politiattester, sendes ved e-post, post eller ved Altinn-skjema KRT-1060.

  • Mer informasjon om endringer i ledelsen

Etablering av filial

Tidligere krav om tillatelse til å etablere filialer for eiendomsmeglingsforetak erstattes med krav om å sende melding til Finanstilsynet senest 14 dager før etableringen.

Det foreligger ikke noe særskilt skjema for melding om filialetablering. Meldingen skal inneholde:

  • Filialens adresse og informasjon om filialens navn herunder alternativt filialnavn brukt i markedsføringen.
  • Virksomhetsnummer/bedriftsnummer hvis filialen er registrert i Foretaksregisteret. (Se informasjon om krav til registrering av virksomhet/underenhet i foretaksregisteret hos Brønnøysundregistrene).
  • Erklæring fra fagansvarlig på at han/hun påtar seg fagansvaret med vedlagt egnethetsskjema og oppdatert politiattest for fagansvarlig

Meldingen sendes Finanstilsynet ved e-post, post eller ved Altinn-skjema KRT-1060.

  • Mer informasjon om etablering av filial

Relatert innhold

  • Rundskriv: Vurdering av egnethetskrav
  • Mer informasjon om endringer i eiendomsmeglingsloven

Pressekontakt

Telefon: 40 90 03 50

E-post: pressevakt@finanstilsynet.no

  • Pressekontakter

Abonner på nyheter

Registrer deg for å få nyhetsvarsling når Finanstilsynet publiserer saker du er interessert i.

  • Abonner på nyheter
Til toppen av siden expand_less

Del denne siden:

  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Om Finanstilsynet
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt
  • eFormidling
  • Personvern og tilgjengelighetserklæring
  • RSS og API
  • Varsling til Finanstilsynet

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo
Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo
Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr.: 840 747 972
Abonner på nyhetsvarsel

Til toppen av siden expand_less