Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden

Registreringsplikt for forvaltere av alternative investeringsfond (AIF)

Forvaltere som forvalter alternative investeringsfond (AIF) med en samlet forvaltningskapital under visse terskelverdier er ikke omfattet av konsesjonsplikt, men skal registreres i et register ført av Finanstilsynet. 

Om registreringsplikt

De registrerte AIF-forvalterne er unntatt fra AIF-lovens bestemmelser, med unntak av lovens § 1-4 om periodisk rapportering og lovens kapittel 9 om tilsyn. 

Tersklene for konsesjonsplikt er satt til et beløp i norske kroner som tilsvarer: 

  • 500 millioner euro når porteføljen består av alternative investeringsfond som ikke er gjenstand for finansiell giring, og som ikke har innløsningsrett i en periode på fem år fra dagen for den første investering i hvert fond, eller 
  • 100 millioner euro, for andre typer alternative investeringsfond enn de som er nevnt over. 

Fond forvaltet av registrerte forvaltere kan kun markedsføres til profesjonelle investorer. Hvem som anses som profesjonelle investorer følger av verdipapirhandelloven § 10-6.

For å markedsføre fondene til ikke-profesjonelle investorer, må forvalter ha tillatelse til å forvalte alternative investeringsfond. I tillegg må forvalter ha en særskilt markedsføringstillatelse for hvert enkelt fond. Dette gjelder uansett størrelsen på forvaltningskapitalen. Det kreves også tillatelse hvis forvalter skal markedsføre eller forvalte alternative investeringsfond i andre EØS-land etter notifikasjonsprosedyrene i AIF-loven ("passport"). 

AIF-forvaltere som forvalter alternative investeringsfond med en samlet forvaltningskapital under terskelverdiene, kan frivillig søke om tillatelse, og vil da være omfattet av de øvrige bestemmelsene i AIF-loven. AIF-forvalterne kan i så fall benytte seg av de rettighetene som følger av AIF-loven, herunder rett til å markedsføre og forvalte alternative investeringsfond i hele EØS-området etter notifikasjonsreglene.

Registrering hos Finanstilsynet 

Forvaltere som forvalter fond med en samlet forvaltningskapital under terskelverdiene, plikter å registrere seg hos Finanstilsynet før oppstart av virksomheten. Registrering av ny forvalter gjøres ved å fylle ut skjemaet «Registrering av AIF-forvalter og registrering/opphør av AIF-fond» (KRT-1162) i Altinn.

  • Skjema: Registrering av AIF-forvalter og registrering/opphør av AIF-fond (KRT-1162)

Forvaltere plikter å informere Finanstilsynet om vesentlige endringer i virksomheten. Dette gjelder blant annet ved registrering av nye alternative investeringsfond under forvaltning, opphør eller avvikling av fond, eller overføring av fond til en annen forvalter. Informasjon om slike endringer skal gis gjennom innsending av skjema KRT-1162 via Altinn. Dersom et fond overføres til en ny forvalter, skal både den tidligere og den nye forvalteren fylle ut og sende inn hvert sitt skjema. Den nye forvalteren må samtidig registrere fondet som et nytt fond under forvaltning.

Dersom meldingen gjelder flere alternative investeringsfond, må det fylles ut ett skjema per fond.

Veiledning for utfylling og innsending av skjema 

Etter innlogging i Altinn, må du velge hvem du skal representere ved hjelp av nedtrekkslisten. Ved registrering av forvalter må det opplyses om hvem som er forvalters revisor og hvem i foretaket Finanstilsynet kan kontakte om de innrapporterte opplysningene. 

I skjemaet må det krysses av for hva meldingen gjelder. Det må velges mellom (1) registrering som AIF-forvalter og registrering av AIF under forvaltning, (2) melding om nytt AIF under forvaltning, (3) melding om opphør/avvikling/overføring av AIF under forvaltning og (4) melding om opphør/avvikling/overføring av AIF under forvaltning og avregistrering av AIF-forvalter. Avkryssingen er bestemmende for hvilken informasjon som må gis i skjemaet. 

Ved registrering av fond skal det gis opplysninger om estimert forvaltningskapital. Det skal videre gis en utfyllende beskrivelse av fondets investeringsstrategi og eventuell finansiell giring.

Forvalter må bekrefte at opplysningene i skjemaet er korrekte og at fond som forvaltes ikke vil bli markedsført til ikke-profesjonelle kunder. 

Følgende vedlegg kan legges ved KRT-1162: 

  • Ved registrering som forvalter og/eller melding om nytt alternativt investeringsfond under forvaltning: Ett eller flere dokumenter som gir opplysninger om fondets investeringsstrategi.
  • Ved opphør/avvikling/overføring av fondet: Ett eller flere dokumenter som beskriver bakgrunnen for opphøret/avviklingen/overføring av fondet.
  • Ved omdanning av fondet skal generalforsamlingsprotokoll hvor omdanningen vedtas, legges ved innsendelsen.

Krav om å søke tillatelse hvis fond overstiger terskelverdiene 

Dersom samlet forvaltningskapital til fondene under forvaltning overstiger terskelverdiene som nevnt ovenfor, skal forvalteren straks gi melding til Finanstilsynet. Forvalteren må deretter søke om tillatelse innen 30 dager fra den dagen forvaltningskapitalen oversteg terskelverdiene. For foretak som skal søke om tillatelse til å forvalte alternative investeringsfond, vises det til Finanstilsynets veiledning til søknad om å forvalte alternative investeringsfond:  

  • Konsesjon AIF-forvalter 

Rapporteringsplikt mv.

Registrerte forvaltere har årlig rapporteringsplikt til Finanstilsynet (Annex IV-rapportering). Det skal rapporteres om de forvaltede fondenes investeringsstrategier, hovedkategoriene av instrumenter som handles, og fondenes største engasjementer og konsentrasjoner.  

  • Annex IV-rapportering for forvaltere av alternative investeringsfond 

Hvitvasking

Registrerte AIF-forvaltere er omfattet av lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering mv. (hvitvaskingsloven). Dette innebærer blant annet at det må foretas kundekontroll ved etablering av kundeforhold, og at forvalter må utarbeide forsvarlige interne kontrollrutiner.

Revisjonsplikt

Registrerte AIF-forvaltere er regnskapspliktige etter regnskapsloven § 1-2 første ledd nr. 5. De har også revisjonsplikt etter revisorloven § 2-1 andre ledd bokstav d. For AIF som forvaltes av en registrert forvalter, gjelder de alminnelige bestemmelsene om revisjonsplikt i revisorloven § 2-1 og aksjeloven § 7-6 på vanlig måte.

Til toppen av siden expand_less
Til toppen av siden expand_less