Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Finanstilsynet
Søk i nettstedet
Forside >
Designmanual >
Visuell identitet

Visuell identitet

Publisert: 1. januar 2023
Sist endret: 19. januar 2023

Finanstilsynets grafiske profilprogram er definert for trykte og digitale flater og skal tilfredsstille kravene til universell utforming.

Bilde av eksempler av den visuelle stilen til Finanstilsynet.

Logo

Finanstilsynets logo finnes i to varianter, en med riksvåpen og en uten. Den består av et navnetrekk og en vertikal linje i tillegg til riksvåpenet. Navnetrekket og den vertikale linjen gir et moderne og elegant uttrykk, og det er en kontrast til riksvåpenet. Linjen gir navnetrekket egenart når logoen brukes uten riksvåpenet. Bruk av logoen med riksvåpen er mer formelt, med egne retningslinjer. Her kan du se retningslinjer for størrelser, farger, avstander og bruksområder.

  • Logo og nedlasting av logopakke

Typografi

Finanstilsynet benytter to profilfonter: Open Sans for digitale flater og Aktiv Grotesk for trykte publikasjoner.

  • Mer om typografi

Farger

Finanstilsynet har et fargespekter som skal være gjenkjennelig på nett og i trykksaker. Her kan du lese mer om profilbærende farger og bruken av sekundære farger. 

  • Mer om farger

Ikoner

Finanstilsynets profilmanual skiller mellom funksjonelle og illustrative ikoner. Som ikonbibliotek benytter vi Material Design Icons som utgangspunkt. I prinsippet skal ikke ikoner benyttes for å beskrive innhold, men i hovedsak beskrive funksjonalitet.

  • Oversikt over ikoner brukt på finanstilsynet.no

Informasjonsgrafikk

Formålet med informasjonsgrafikk er å formidle informasjon på en forståelig og effektiv måte, og der den står sammen med tekst, skal den styrke innholdet og bryter opp teksten med grafiske elementer. All informasjonsgrafikk skal følge kravene for universell utforming.

  • Mer om informasjonsgrafikk

Spekter

Et visuelt kjennetegn som Finanstilsynet benytter i det grafiske formspråket, er ulike fargespektre.

  • Mer om spekter og bruksområder

Bildebruk

Finanstilsynets fotostil skal kunne gjenkjennes gjennom bruken av skarpe og tydelige motiver, bevisst bruk av dybdeskarphet og fokus. Fotostilen er basert på svart-hvitt-bilder.

  • Mer om bilder

Video

Finanstilsynet produserer videoer blant annet fra pressekonferanser, seminarer, foredrag og i enkelte tilfeller intervjuer. Det kan også lages videoer til rekrutteringsformål eller for å presentere Finanstilsynet for en bredere målgruppe.

  • Mer om video
Til toppen av siden expand_less

Fant du det du lette etter?

Del denne siden:

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt oss
  • Varsling til Finanstilsynet
  • eFormidling
  • Personvern og tilgjengelighetserklæring
  • RSS
  • API for åpne data

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr: 840 747 972 

Til toppen av siden expand_less