Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Finanstilsynet
Forside >
Designmanual >
Visuell identitet >
Logo

Logo

Sist publisert: 8. mai 2025

Finanstilsynets logo finnes i to varianter, en med riksvåpen og en uten. Den består av et navnetrekk og en vertikal linje i tillegg til riksvåpenet. Navnetrekket og den vertikale linjen gir et moderne og elegant uttrykk, og det er en kontrast til riksvåpenet. Linjen gir navnetrekket egenart når logoen brukes uten riksvåpenet. Bruk av logoen med riksvåpen er mer formelt, med egne retningslinjer. Her kan du se retningslinjer for størrelser, farger, avstander og bruksområder. Det er kun Finanstilsynet som kan benytte Finanstilsynets logo. Når Finanstilsynet er medarrangør på seminarer m.v., kan Finanstilsynet godkjenne at arrangør bruker Finanstilsynets logo på program mv.

 

 

Visuelle eksempler på grafisk design hos Finanstilsynet

Retningslinjer

Hovedlogo med riksvåpen

Logo med riksvåpen er forbeholdt de mest formelle flatene til Finanstilsynet. Denne logoversjonen er Finanstilsynets hovedlogo og brukes i offisielle sammenhenger. Denne logoen er forbeholdt kun Finanstilsynet. Logoversjonen med riksvåpen skal benyttes f.eks. på nett, i pressekonferanser, på postale elementer og ved skilting. Logoen finnes i farget og svart-hvitt versjon.  

Finanstilsynets logo med Riksvåpen

Les mer om bruk av riksvåpenet:

  • Riksvåpenet (regjeringen.no)

Logo uten riksvåpenet

I sammenhenger hvor Finanstilsynet ønsker en mykere fremtoning, brukes logoversjonen uten riksvåpen. Dette kan være f.eks. til rekruttering, i dialog med samarbeidspartnere, i presentasjonsmateriell og i kataloger og brosjyrer. Finanstilsynets logo er ikke tillatt brukt av foretak under tilsyn eller andre samarbeidspartnere. Logoen kan likevel anvendes i forbindelse med fellesarrangementer o.l. (f.eks. i en sammenstilling av arrangørenes logoer).

Logo uten riksvåpen

 

Spesialvariasjoner

Det er laget et utvalg spesialversjoner av logoen, som logo for sosiale medier. Disse skal ikke brukes i andre sammenhenger.

Logo som benyttes på sosiale medier som Twitter og LinkedIn

Finanstilsyents logo til bruk på sosiale medier

 

Bruk av logo

For å sikre at Finanstilsynets logo fremstår tydelig og konsistent, er det utarbeidet noen enkle retningslinjer for bruk.

Minimumsavstand

Minimumsavstand er et beskyttet område som definerer den minste tillatte avstanden til andre elementer på en flate, og den er definert som «X» høyden av navnetrekket. Dette prinsippet følger alle logovariantene og gjelder for gjengivelse både i trykte utgaver og digitalt. Området skal holdes fritt for ethvert annet element og definerer også logoens minste tillatte avstand til kanten på et format. På denne måten oppnås det tilstrekkelig rom rundt logoen som gjør at den til enhver tid er tydelig og optimalt lesbar blant andre grafiske elementer.

Finanstilsynets logo har en fast plassering øverst til venstre på kommunikasjonsflaten.

Det skal aldri settes tekst over riksvåpenet, og linjen i logoen skaper utgangspunktet for venstremarg. Dette er et område hvor man ikke skal plassere tekst eller annen grafikk.

Avstander ved bruk av Finanstilsynets  logo

Logo på farget bakgrunn

I sammenhenger hvor Finanstilsynet ønsker å ha en tettere dialog med brukerne, kan hvit logoversjon settes på farget bakgrunn. Dette kan f.eks. gjelde skrivebordsbakgrunner til PC-en, skjermsparere, interne PowerPoint-presentasjoner, rekrutteringsmateriell eller messemateriell. Når hvit logoversjon settes på farget bakgrunn, er det viktig at logoen ikke forstyrres av elementer i bakgrunnen og at den skaleres på en slik måte at den får nok luft.

Visuelle eksempler på grafisk design hos Finanstilsynet

 

Visuelle eksempler på grafisk design hos Finanstilsynet

 

Feil bruk av logo

Finanstilsynets logo skal under ingen omstendigheter skaleres uproporsjonalt, settes i andre farger eller tillegges effekter av ulik art.

Logoen skal ikke skaleres.

Feil bruk av Finanstilsynets logo. Skalering

 

 

Feil bruk av Finanstilsynets logo. Skalering.

 

Logoen skal ikke tillegges skygger

Finanstilsynets logo skal ikke tillegges skygger

 

Logoen skal ikke brukes med alternative farger

Finanstilsynets logo skal ikke settes i alternative farger

 

Logoen skal ikke brukes på urolig bakgrunn eller dekorbakgrunn

Finanstilsynets logo skal ikke settes på urolig bakgrunn.

Last ned Finanstilsynets logo

  • Last ned Finanstilsynets logo her (.zip)
Til toppen av siden expand_less

Del denne siden:

  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Om Finanstilsynet
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt
  • eFormidling
  • Personvern og tilgjengelighetserklæring
  • RSS og API
  • Varsling til Finanstilsynet

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo
Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo
Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr.: 840 747 972
Abonner på nyhetsvarsel

Til toppen av siden expand_less