Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Finanstilsynet
Forside >
Designmanual >
Visuell identitet

Visuell identitet

Sist publisert: 7. mai 2025

Finanstilsynets grafiske profilprogram er definert for trykte og digitale flater og skal tilfredsstille kravene til universell utforming.

Visuelle eksempler på grafisk design hos Finanstilsynet

Logo

Finanstilsynets logo finnes i to varianter, en med riksvåpen og en uten. Den består av et navnetrekk og en vertikal linje i tillegg til riksvåpenet. Navnetrekket og den vertikale linjen gir et moderne og elegant uttrykk, og det er en kontrast til riksvåpenet. Linjen gir navnetrekket egenart når logoen brukes uten riksvåpenet. Bruk av logoen med riksvåpen er mer formelt, med egne retningslinjer. Her kan du se retningslinjer for størrelser, farger, avstander og bruksområder.

  • Logo og nedlasting av logopakke

Typografi

Finanstilsynet benytter to profilfonter: Arial for kontorapplikasjonene og Open Sans for nettstedet.

  • Mer om typografi

Farger

Finanstilsynet har et utvalg profilfarger som skal være gjenkjennelig på nett og i trykksaker. Her kan du lese mer om profilbærende farger og bruken av sekundære farger. 

  • Mer om farger

Ikoner

Finanstilsynets profilmanual skiller mellom funksjonelle og illustrative ikoner. Som ikonbibliotek benytter vi Material Design Icons som utgangspunkt. Det er også laget noen spesieltilpassende illustrasjoner basert på ikonsettet. I prinsippet skal ikke ikoner benyttes for å beskrive innhold, men i hovedsak beskrive funksjonalitet.

  • Oversikt over ikoner brukt på finanstilsynet.no

Informasjonsgrafikk

Formålet med informasjonsgrafikk er å formidle informasjon på en forståelig og effektiv måte, og der den står sammen med tekst, skal den styrke innholdet og bryter opp teksten med grafiske elementer. All informasjonsgrafikk skal følge kravene for universell utforming.

  • Mer om informasjonsgrafikk

Bildebruk

Bildestilen skal styrke Finanstilsynets visuelle identitet og skape en rød tråd på tvers 
av alle kommunikasjonsflater gjennom innslag av profilfargene. Samtidig skal hudtonene i bilder av mennesker i større grad forbli upåvirket av profilfargene.

  • Mer om bilder

Video

Finanstilsynet produserer videoer blant annet fra pressekonferanser, seminarer, foredrag og i enkelte tilfeller intervjuer. Det kan også lages videoer til rekrutteringsformål eller for å presentere Finanstilsynet for en bredere målgruppe.

  • Mer om video
Til toppen av siden expand_less

Del denne siden:

  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Om Finanstilsynet
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt
  • eFormidling
  • Personvern og tilgjengelighetserklæring
  • RSS og API
  • Varsling til Finanstilsynet

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo
Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo
Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr.: 840 747 972
Abonner på nyhetsvarsel

Til toppen av siden expand_less