Visuell identitet
Sist publisert: 7. mai 2025
Finanstilsynets grafiske profilprogram er definert for trykte og digitale flater og skal tilfredsstille kravene til universell utforming.
Logo
Finanstilsynets logo finnes i to varianter, en med riksvåpen og en uten. Den består av et navnetrekk og en vertikal linje i tillegg til riksvåpenet. Navnetrekket og den vertikale linjen gir et moderne og elegant uttrykk, og det er en kontrast til riksvåpenet. Linjen gir navnetrekket egenart når logoen brukes uten riksvåpenet. Bruk av logoen med riksvåpen er mer formelt, med egne retningslinjer. Her kan du se retningslinjer for størrelser, farger, avstander og bruksområder.
Typografi
Finanstilsynet benytter to profilfonter: Arial for kontorapplikasjonene og Open Sans for nettstedet.
Farger
Finanstilsynet har et utvalg profilfarger som skal være gjenkjennelig på nett og i trykksaker. Her kan du lese mer om profilbærende farger og bruken av sekundære farger.
Ikoner
Finanstilsynets profilmanual skiller mellom funksjonelle og illustrative ikoner. Som ikonbibliotek benytter vi Material Design Icons som utgangspunkt. Det er også laget noen spesieltilpassende illustrasjoner basert på ikonsettet. I prinsippet skal ikke ikoner benyttes for å beskrive innhold, men i hovedsak beskrive funksjonalitet.
Informasjonsgrafikk
Formålet med informasjonsgrafikk er å formidle informasjon på en forståelig og effektiv måte, og der den står sammen med tekst, skal den styrke innholdet og bryter opp teksten med grafiske elementer. All informasjonsgrafikk skal følge kravene for universell utforming.
Bildebruk
Bildestilen skal styrke Finanstilsynets visuelle identitet og skape en rød tråd på tvers
av alle kommunikasjonsflater gjennom innslag av profilfargene. Samtidig skal hudtonene i bilder av mennesker i større grad forbli upåvirket av profilfargene.
Video
Finanstilsynet produserer videoer blant annet fra pressekonferanser, seminarer, foredrag og i enkelte tilfeller intervjuer. Det kan også lages videoer til rekrutteringsformål eller for å presentere Finanstilsynet for en bredere målgruppe.