Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Finanstilsynet
Forside >
Tema >
Kryptoeiendelsloven (MiCA) >
Kryptoeiendelstjenesteytere (CASP)

Kryptoeiendelstjenesteytere (CASP)

Sist publisert: 27. juni 2025

Informasjon om regelverket for kryptoeiendelstjenesteytere (CASP) etter MiCA-forordningen, herunder hvilke tjenester som krever tillatelse, hvem som kan søke, og hvilke unntak som gjelder. Det gis også informasjon om overgangsregler og muligheten for å tilby tjenester i andre EØS-land.

Krav om tillatelse – kryptoeiendelstjenester og investeringsvirksomhet tilknyttet kryptoeiendeler

MiCA del V (artikkel 59 til 85) regulerer kryptoeiendelstjenesteytere (CASP). For å yte kryptoeiendelstjenester i EØS kreves enten tillatelse etter MiCA eller tillatelse til å yte nærmere angitte finansielle tjenester og at det er sendt melding om dette til tilsynsmyndigheten. Dette følger av MiCA artikkel 59, som også oppstiller enkelte vilkår for slik tillatelse, herunder krav om tilstedeværelse i EØS.

Kryptoeiendelstjenesteytere er juridiske personer eller andre foretak som til vanlig utøver et yrke eller en virksomhet som består i å yte en eller flere kryptoeiendelstjenester til kunder på forretningsmessig basis, og som har tillatelse til å tilby kryptoeiendelstjenester i samsvar med artikkel 59 i MiCA. Dersom virksomheten genererer inntekter eller reduserer kostnader for tjenesteyter, vil virksomheten også normalt anses å drives på forretningsmessig basis.

MiCA artikkel 3 definerer "kryptoeiendeler" som “et digitalt uttrykk for en verdi eller for en rettighet som kan overføres og lagres elektronisk ved bruk av desentralisert registerteknologi eller lignende teknologi”. Aktiviteter som er å anse som "kryptoeiendelstjenester" er konsesjonspliktige, og følger av MiCA artikkel 4 (16). Dette er:

  1. Oppbevaring og administrasjon av kryptoeiendeler på vegne av kunder.
  2. Drift av en handelsplattform for kryptoeiendeler.
  3. Veksling av kryptoeiendeler mot midler.
  4. Veksling av kryptoeiendeler mot andre kryptoeiendeler.
  5. Utførelse av ordrer knyttet til kryptoeiendeler på vegne av kunder.
  6. Plassering av kryptoeiendeler.
  7. Mottak og formidling av ordrer knyttet til kryptoeiendeler på vegne av kunder.
  8. Rådgivning om kryptoeiendeler.
  9. Porteføljeforvaltning av kryptoeiendeler.
  10. Yting av tjenester knyttet til overføring av kryptoeiendeler på vegne av kunder.

Enhver som ønsker å tilby noen av disse tjenestene Norge må ha tillatelse etter MiCA, enten via en CASP-tillatelse (se artikkel 63 i MiCA) eller en CASP-notifikasjon (se artikkel 60 i MiCA).

Oppbevaring og administrasjon av kryptoeiendeler på vegne av kunder

Med oppbevaring og administrasjon av kryptoeiendeler på vegne av kunder menes sikker oppbevaring eller kontroll, på vegne av kunder, av kryptoeiendeler eller metodene for tilgang til slike kryptoeiendeler, eventuelt i form av private kryptonøkler.

Drift av en handelsplattform for kryptoeiendeler

Med drift av en handelsplattform for kryptoeiendeler menes forvaltning av et eller flere multilaterale systemer som i systemet og i samsvar med dets regler oppretter forbindelse eller gjør det mulig å opprette forbindelse mellom forskjellige tredjeparters kjøps- og salgsinteresser i kryptoeiendeler på en måte som fører til en kontrakt, enten ved å veksle kryptoeiendeler mot midler eller ved å veksle kryptoeiendeler mot andre.

Veksling av kryptoeiendeler mot midler

Med veksling av kryptoeiendeler mot midler menes inngåelse av kjøps- eller salgskontrakter knyttet til kryptoeiendeler med kunder mot midler ved å bruke egenbeholdning kryptoeiendeler.

Veksling av kryptoeiendeler mot andre kryptoeiendeler

Med veksling av kryptoeiendeler mot andre kryptoeiendeler menes inngåelse av kjøps- eller salgskontrakter knyttet til kryptoeiendeler med kunder mot andre kryptoeiendeler ved å bruke egenbeholdning.

Utførelse av ordrer knyttet til kryptoeiendeler på vegne av kunder

Med utførelse av ordrer knyttet til kryptoeiendeler på vegne av kunder menes inngåelse av avtaler om kjøp eller salg av en eller flere kryptoeiendeler på vegne av kunder, eller tegning av en eller flere kryptoeiendeler på vegne av kunder, herunder inngåelse av kontrakter om salg av kryptoeiendeler på det tidspunktet de tilbys til offentligheten eller opptas til handel.

Plassering av kryptoeiendeler

Med plassering av kryptoeiendeler menes markedsføring av kryptoeiendeler til kjøpere på vegne av tilbyderen eller for dennes regning eller på vegne av en part med tilknytning til tilbyderen eller for dennes regning.

Mottak og formidling av ordrer knyttet til kryptoeiendeler på vegne av kunder

Med mottak og formidling av ordrer knyttet til kryptoeiendeler på vegne av kunder menes mottak fra en person av en ordre om kjøp eller salg av en eller flere kryptoeiendeler eller om tegning av en eller flere kryptoeiendeler, og formidlingen av denne ordren til en tredjepart med sikte på utførelse.

Rådgivning om kryptoeiendeler

Med rådgivning om kryptoeiendeler menes å tilby, gi eller samtykke til å gi en kunde personlige anbefalinger, enten på kundens anmodning eller etter initiativ fra yteren av kryptoeiendelstjenester som gir råd, om en eller flere transaksjoner knyttet til kryptoeiendeler eller om bruken av kryptoeiendelstjenester.

Porteføljeforvaltning av kryptoeiendeler

Med porteføljeforvaltning av kryptoeiendeler menes forvaltning av porteføljer på skjønnsmessig grunnlag i samsvar med fullmakter gitt av kunder dersom slike porteføljer omfatter en eller flere kryptoeiendeler.

Yting av tjenester knyttet til overføring av kryptoeiendeler på vegne av kunder

Med yting av tjenester knyttet til overføring av kryptoeiendeler på vegne av kunder menes yting av tjenester knyttet til overføring av kryptoeiendeler fra én adresse eller konto i et desentralisert register til en annen på vegne av en fysisk eller juridisk person.

Søknad om tillatelse til å yte kryptoeiendelstjenester  

Selskaper som har til hensikt å tilby kryptoeiendelstjenester under MiCA, krever tillatelse i henhold til artikkel 59(1) bokstav a, jf. artikkel 63.

Søknad om tillatelse til å yte kryptoeiendelstjenester sendes gjennom Altinn. Ved innsendelse skal søknadsskjema utfylles og vedlegges Altinn-skjemaet.

  • Altinn: Søknadsskjema - Tillatelse til å yte krypoeiendelstjenster (CASP) (KRT-3060)
  • Vedlegg: Skjema søknad kryptoeiendelstjenesteyter (docx)

Saksbehandling av søknader

Saksbehandlingsfrister er regulert i artikkel 63 i MiCA. Saksbehandlingen er en to-delt prosess. Først foretas det en vurdering av søknadens fullstendighet. Dersom søknaden anses for å være fullstendig, begynner behandlingen av søknaden. Mer info om stegene følger under.

Vurdering av søknadens fullstendighet:

  • Søknad om tillatelse sendes til Finanstilsynet
  • Finanstilsynet bekrefter mottak av søknaden innen 5 virkedager.
  • Finanstilsynet utfører den første fullstendighetssjekken av søknaden. Finanstilsynet skal innen 25 virkedager etter at en søknad er mottatt vurdere om søknaden er fullstendig.
  • Finanstilsynet ber søkeren om manglende informasjon og setter en frist for å levere den (5-20 virkedager). Finanstilsynet kan nekte å vurdere søknader som forblir ufullstendige etter denne forespørselen.

Behandling av søknad:

  • Finanstilsynet varsler søkeren om at søknaden er fullstendig. Den lovbestemte vurderingsperioden starter (40 virkedager).
  • Innen maksimalt 20 virkedager ber Finanstilsynet om ytterligere informasjon som er nødvendig for å fullføre vurderingen.
  • Finanstilsynet tar en beslutning (innvilgelse eller avslag på lisensen) og varsler søkeren innen 5 arbeidsdager. 

Unntak fra konsesjonsplikt: Notifikasjon etter artikkel 60

Nærmere angitte foretak («finansielle foretak»), kan yte kryptoeiendelstjenester uten en egen CASP-tillatelse, jf. MiCA artikkel 59 nr. 1 bokstav b og artikkel 60. Med unntak av kredittinstitusjoner, gjelder dette bare kryptoeiendelstjenester som tilsvarer de tjenestene foretakene allerede har tillatelse til å yte.

Unntaket fra krav om tillatelse gjelder følgende foretak:

  • Kredittinstitusjoner
  • Verdipapirsentral
  • Verdipapirforetak
  • E-pengeforetak
  • Forvalter av verdipapirfond
  • Forvalter av alternative investeringsfond
  • Markedsoperatører for regulerte markeder

For å kunne yte kryptoeiendelstjenester etter MiCA artikkel 60, må de aktuelle foretakene sende en melding («notifikasjon») til Finanstilsynet senest 40 virkedager før tjenesteytelsen skal starte.

Notifikasjoner sendes gjennom Altinn. Ved innsendelse skal søknadsskjema utfylles og vedlegges Altinn-skjemaet.

  • Altinn: Søknadsskjema - Tillatelse til å yte krypoeiendelstjenster (CASP) (KRT-3060)
  • Vedlegg: Skjema notifikasjon kryptoeiendelstjenesteyter (docx)  

Saksbehandling av notifikasjoner

Saksbehandlingsfrister er regulert i artikkel 60 i MiCA.

  • Finanstilsynet bekrefter mottak av notifikasjonen innen 5 virkedager.
  • Finanstilsynet utfører den første fullstendighetssjekken av notifikasjonen. På dette tidspunkt starter den lovbestemte vurderingsperioden på 40 virkedager.
  • Innen maksimalt 20 virkedager skal Finanstilsynet vurdere om den innsendte informasjonen er tilstrekkelig til å oppfylle kravene i MiCA artikkel 60 (7). Dersom informasjonen ikke er tilstrekkelig, kan Finanstilsynet sette en frist for innsendelse av ytterligere informasjon. Fristen kan ikke er være lenger enn 20 virkedager.
  • Foretaket har ikke lov til å begynne å yte kryptotjenester så lenge informasjonen som er levert i forbindelse med innsendelse av notifikasjonen er ufullstendig.

Endringer i styre og ledelse

Kryptoeiendelstjenesteytere skal gi Finanstilsynet melding ved endring av styrets sammensetning og ved skifte av daglig leder, faktisk leder og filialleder. Kryptoeiendelstjenesteyteren skal fremlegge alle opplysninger som er nødvendige for å vurdere om dets styre og ledelse oppfyller kravene i kryptoeiendelsforordningen. Det skal fremlegges politiattest for styremedlemmer, daglig leder, faktisk leder og filialleder. Kryptoeiendelstjenesteyteren skal også melde fra til Finanstilsynet om endringer i complianceansvarlig og hvitvaskingsansvarlig.

Ved alle slike endringer skal kryptoeiendelstjenesteyteren sende inn skjema i Altinn. Altinn-skjema er under utarbeidelse, og nettsiden vil oppdateres når skjema er på plass.

Overgangsperiode

Det følger av MiCA artikkel 143 nr. 3 at de yterne av kryptoeiendelstjenester som tilbød sine tjenester i samsvar med gjeldende rett før 30. desember 2024, kan fortsette å gjøre dette fram til 1. juli 2026 eller til de har fått eller er blitt nektet tillatelse i henhold til artikkel 63, etter hva som inntreffer først. Den konkrete utformingen av overgangsperioden er opp til hvert enkelt medlemsland, innenfor de rammer som følger av MiCA artikkel 143. 

I Lov om kryptoeiendeler § 19 (2) er det fastsatt at "Tilbydere av vekslingstjenester og oppbevaringstjenester for virtuell valuta, som er registrert hos Finanstilsynet, jf. forskrift fastsatt med hjemmel i hvitvaskingsloven § 4 femte ledd, kan fortsette å tilby sine tjenester frem til 30. desember 2025 eller til de har fått eller blitt nektet tillatelse etter kryptoeiendelsforordningen artikkel 63, etter hva som kommer først."

Grensekryssende virksomhet (passporting)

Kryptoeiendelstjenesteyterne kan yte kryptoeiendelstjenester i andre EØS-stater («vertsstater») etter å ha gitt melding til tilsynsmyndigheten i sin hjemstat om dette. Nærmere regler om slik grensekryssende ytelse av kryptoeiendelstjenester, herunder om meldingen og behandlingen av den, følger av MiCA artikkel 65.

Melding om yting av grensekryssende kryptoeiendelstjenester i henhold til MiCA artikkel 65 kan sendes til post@finanstilsynet.no.

Delegerte rettsakter

Delegerte rettsakter er detaljerte regler vedtatt av Kommisjonen, som supplerer lovgivningen.

De delegerte rettsaktene kan finnes i EUs interinstitusjonelle register over delegerte rettsakter. Registeret inneholder alle delegerte rettsakter som er planlagt vedtatt etter desember 2017, men har også en begrenset mengde fra perioden før desember 2017. Hvis en delegert rettsakt ikke kan finnes i registeret, kan den i stedet søkes opp på den relevante ESA’s hjemmeside (EBA, EIOPA og ESMA).

Supervisory Briefing

ESMA har sammen med nasjonale tilsynsmyndigheter utarbeidet en veiledning (Supervisory Briefing), med det formål at MiCA-regelverket skal anvendes likt på tvers av medlemslandene. Dokumentet gir konkret veiledning om hva som forventes av leverandører av kryptoeiendelstjenester som søker om tillatelse, og av de nasjonale tilsynsmyndighetene som mottar søknadsdokumentene.

Supervisory Briefing kan finnes her: https://www.esma.europa.eu/press-news/esma-news/esma-provides-guidance-mica-best-practices

ESMA-register

ESMA publiserer regelmessig et ESMA-register med informasjon om:

  • White papers for kryptoeiendeler som ikke er asset-referenced tokens eller e-money tokens
  • Utstedere av asset-referenced tokens
  • Utstedere av e-money tokens
  • Kryptoeiendelstjenesteytere

ESMA-register

Klager eller ulovlig virksomhet

Første steg er å sende inn en klage til det aktuelle selskapet. Vi behandler klagen din mot foretak under tilsyn først etter at du har vært gjennom selskapets egen klageprosess. Eventuelle klager vedrørende brudd på kryptoeiendelsforordningen kan sendes til post@finanstilsynet.no.

Mer informasjon om Finanstilsynet og klageordninger:

Informasjon om klageordninger for verdipapirmarkedet.

Til toppen av siden expand_less

Del denne siden:

  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Om Finanstilsynet
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt
  • eFormidling
  • Personvern og tilgjengelighetserklæring
  • RSS og API
  • Varsling til Finanstilsynet

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo
Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo
Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr.: 840 747 972
Abonner på nyhetsvarsel

Til toppen av siden expand_less