Roller og egnethetsvurderinger (KRT-1157)
Publisert: 6. mars 2023
Sist endret: 10. mars 2023
Endringer i roller og egnethetsvurderinger skal meldes via Altinn-skjema KRT-1157 for de fleste foretak under tilsyn av Finanstilsynet. Det er foretaket som til enhver tid er ansvarlig for at kravene til egnethet er oppfylt, og foretaket må ha rutiner som sikrer at kravene etterleves og at melding sendes til Finanstilsynet.
Rapportering
Roller og egnethetsvurderinger (KRT-1157)
For å fylle ut skjemaet kreves Altinn-rollen Utfyller/innsender. Du kan se hvilke roller du har for en aktør på siden Profil, roller og rettigheter. Om du ikke har denne rollen, må du få noen som har rollen til å delegere den til deg.
Når skal skjemaet brukes?
Endringer i roller (eks. styremedlem, daglig leder, fagansvarlig/faktisk leder, eier, agent) og egnethetsvurderinger skal meldes til Finanstilsynet via Altinn-skjema KRT-1157. Skjemaet skal også brukes ved konsesjonssøknader, som supplement til tidligere innsendt konsesjonssøknad. Endringer i styre og ledelse skal meldes så fort det er vedtatt av generalforsamlingen eller styret. Dersom foretaket har flere konsesjoner, skal endring av styre og/eller daglig leder kun meldes inn på én av konsesjonene. For personer med egnethetskrav må foretaket før innmelding ha innhentet all nødvendig informasjon fra den som skal egnethetsvurderes. Foretaket kan sende filen Oversikt over nødvendig informasjon fra den som skal egnethetsvurderes (xlsx) til den som skal egnethetsvurderes for utfylling og innsamling av informasjon. Før innmelding må foretaket også ha kommet til at vedkommende tilfredsstiller kravene. Se rundskriv 1/2020 Vurdering av egnethetskrav. Foretaket må påse at personene også registreres i Foretaksregisteret der dette er påkrevd.
Hvem skal bruke skjemaet?
Skjemaet skal fylles ut og sendes inn av foretak under tilsyn av Finanstilsynet som har, eller som har søkt om, konsesjon som angitt nedenfor.
Konsesjon:
Bank Betalingsforetak Betalingsforetak med begrenset tillatelse Depotmottaker Eiendomsmeglingsforetak E-pengeforetak Finansieringsforetak Finansstiftelse Forsikringsmeglingsforetak Forvalter av alternative investeringsfond (AIFM) Forvaltningsselskap for verdipapirfond Fremmedinkassoforetak Gjeldsinformasjonsforetak |
Gjenforsikringsmeglingsforetak Holdingforetak Innskuddspensjonsforetak Kommunal pensjonskasse mv. Kredittforetak Livsforsikringsforetak Oppkjøps-/egeninkassoforetak Opplysningsfullmektig Privat pensjonskasse Skadeforsikringsforetak Tilbyder av virksomhetstjenester Vekslings- og oppbevaringstjenester for virtuell valuta Verdipapirforetak |
Hva skal fylles ut og vedlegges?
For personer med egnethetskrav må foretaket fremlegge alle opplysninger som er nødvendige for vurderingen av om kravene til egnethet er oppfylt. Opplysninger som ikke kan fylles ut i selve Altinn-skjemaet må vedlegges innsendingen.
Mer informasjon i rundskriv 1/2020 Vurdering av egnethetskrav
Mer informasjon om krav til tillatelse og egnethet for de ulike tilsynsområdene
Altinn brukarservice
Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med