Melding om utkontraktering eller IKT-tjenesteavtale til Finanstilsynet (KRT-1121)
Sist publisert: 19. august 2025
Foretak med konsesjon fra Finanstilsynet som inngår avtaler om utkontraktering av virksomhet eller IKT-tjenester har plikt til å melde avtalene, og senere endringer i dem, til Finanstilsynet. Meldingen skal sendes via Altinn-skjema KRT-1121.
Rapportering
Melding om utkontraktering til Finanstilsynet (KRT-1121)
Skjemaet skal benyttes av alle foretak som er pliktige til å sende melding til Finanstilsynet ved inngåelse av avtaler om virksomhetsutkontraktering og IKT-tjenester. Det skal også benyttes ved endringer av slike avtaler, eksempelvis ved opphør eller ved bytte av oppdragstaker.
IKT-utkontraktering for finansieringsforetak og virksomhetsutkontraktering
Meldeplikten for IKT-utkontraktering for finansieringsforetak og virksomhetsutkontraktering følger av finanstilsynsloven § 4-6. Melding etter finanstilsynsloven § 4-6 skal, med mindre annet er avtalt med Finanstilsynet, gis minst 60 dager før iverksettelsen av avtalen.
Meldeplikten gjelder kritiske og viktige avtaler, jf. meldepliktforskriften § 3. Kravene til meldingen framgår av meldepliktforskriften § 4.
IKT-tjenesteavtaler
Meldeplikten for IKT-tjenesteavtaler gjelder kritiske eller viktige avtaler og følger av DORA artikkel 28 nr. 3. Finanstilsynet har utarbeidet en veiledning om melding av IKT-tjenesteavtaler.
Veiledning om utkontraktering
Altinn brukerservice
Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med