Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Forside >
Rapportere >
Klientmidler (KRT-1010)

Klientmidler (KRT-1010)

Sist publisert: 19. april 2023

Finanstilsynet innhenter revisorbekreftelser for å få en uavhengig bekreftelse av behandling og rapportering av klientmidler.

Rapportering

Klientmidler (KRT-1010)

KRT-1010 skal sendes inn hvert halvår innen 1. september og 1. mars, og vil finnes i foretakets meldingsboks i Altinn innen fire virkedager etter utløpet av hver rapporteringsperiode. 

Gå til rapportering i Altinn (KRT-1010)

Hvem skal rapportere

Bekreftelsen kreves av:

  • Verdipapirforetak som ikke har startkapitalkrav på 50 TEUR.
  • Forvaltningsselskap som har tillatelse til å yte individuell porteføljeforvaltning.
  • AIF-forvaltere som har tillatelse til å yte individuell porteføljeforvaltning.
  • Eiendomsmeglingsforetak og inkassoforetak som inndriver forfalte pengekrav på vegne av andre (fremmedinkassoforetak).

Hva skal rapporteres

Foretakets revisor skal minst årlig avgi en uttalelse til Finanstilsynet om foretakets overholdelse av bestemmelsene om beskyttelse av klientmidler i verdipapirhandelloven § 9-18 samt verdipapirforskriften §§ 9-8 til 9-13, jf. § 9-14.

Som slik attestasjon anses halvårlig innsending av KRT-1010 i Altinn, som fordrer en revisjonsgjennomgang som minst oppfyller kravene angitt i ISAE 3000. 

Altinn brukerservice

Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med 

  • Altinn brukerservice

Kontakt

Verdipapir- og markedsteamet innen analyse og rapportering:
E-post

Til toppen av siden expand_less

Del denne siden:

  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Om Finanstilsynet
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt
  • eFormidling
  • Personvern og tilgjengelighetserklæring
  • RSS og API
  • Varsling til Finanstilsynet

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr.: 840 747 972 

Til toppen av siden expand_less