Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Forside >
Nyhetsarkiv >
Tilsynsrapporter >
Vedtak om tilbakekall av eiendomsmeglerbrev

Vedtak om tilbakekall av eiendomsmeglerbrev

Tilsynsrapporter og vedtak

Publisert: 22. oktober 2025

Finanstilsynet har vedtatt å tilbakekalle et eiendomsmeglerbrev etter å ha avdekket grove overtredelser i forbindelse med avgivelse av verdivurderinger. Megleren har avgitt en rekke etakster basert på opplysninger og bilder han har fått fra oppdragsgiver uten å kontrollere opplysningene eller befare eiendommene. Det er i flere tilfeller avdekket at eiendommen er i vesentlig dårligere stand med en vesentlig lavere verdi. Meglers etakster er blitt benyttet i forbindelse med lånesøknader. Megler har tatt betalt fra oppdragsgiver via Vipps, i noen saker via stråpersoner, disse inntektene er ikke oppgitt til arbeidsgiver eller skattemyndighetene.

Vedtak

  • Vedtak om tilbakekall av eiendomsmeglerbrev (pdf)

Om tilsynsrapporter og vedtak

Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.  

Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å  

  • pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
  • ilegge overtredelsesgebyr
  • trekke tilbake en tillatelse

Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter, avhenger av hvilke regler som er brutt.  

Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.  

Til toppen av siden expand_less

Del denne siden:

  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
Til toppen av siden expand_less