Vedtak om tilbakekall av eiendomsmeglerbrev
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 22. oktober 2025
Finanstilsynet har vedtatt å tilbakekalle et eiendomsmeglerbrev etter å ha avdekket grove overtredelser i forbindelse med avgivelse av verdivurderinger. Megleren har avgitt en rekke etakster basert på opplysninger og bilder han har fått fra oppdragsgiver uten å kontrollere opplysningene eller befare eiendommene. Det er i flere tilfeller avdekket at eiendommen er i vesentlig dårligere stand med en vesentlig lavere verdi. Meglers etakster er blitt benyttet i forbindelse med lånesøknader. Megler har tatt betalt fra oppdragsgiver via Vipps, i noen saker via stråpersoner, disse inntektene er ikke oppgitt til arbeidsgiver eller skattemyndighetene.
Vedtak
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter, avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.