Vedtak om tilbakekall av eiendomsmeglerbrev
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 16. mai 2025
Sist publisert: 12. november 2025
Finanstilsynet har vedtatt å tilbakekalle et eiendomsmeglerbrev etter å ha avdekket grove overtredelser i forbindelse med avgivelse av en verdivurdering. Megleren hadde også gjentatte ganger brutt regler om arkivering, journalføring og dokumentasjon, noe som gjorde det vanskelig å kontrollere om oppdragsgjennomføringen ellers var i samsvar med regelverket.
Vedtak
Oppdatert 12.11.2025: Vedtaket er påklaget. Vedtaket trådte i kraft 7. november 2025.
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter, avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.