Vedtak om tilbakekall av eiendomsmeglerbrev
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 16. mai 2025
Sist publisert: 30. mai 2025
Finanstilsynet har vedtatt å tilbakekalle et eiendomsmeglerbrev etter å ha avdekket grove overtredelser i forbindelse med avgivelse av en verdivurdering. Megleren hadde også gjentatte ganger brutt regler om arkivering, journalføring og dokumentasjon, noe som gjorde det vanskelig å kontrollere om oppdragsgjennomføringen ellers var i samsvar med regelverket.
Oppdatert 30.05.2025: Vedtaket er påklaget og Finanstilsynet har gitt utsatt iverksettelse av vedtaket.
Vedtak
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.