Tilsynsrapport – Valdres Sparebank
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 3. september 2025
Tilsynsrapporten oppsummerer tilsyn hos Valdres Sparebank 25. - 26. mars 2025. Formålet med tilsynet var primært å belyse og vurdere bankens interne virksomhetsstyring, kredittrisiko, herunder tapsvurderinger iht. IFRS 9, og likviditetsrisiko.
Tilsynsrapport
Finanstilsynet mener bankens kredittpraksis på BM-området har et forbedringspotensial innen vurdering og dokumentasjon av betjeningsevne, sikkerhetsverdier, uavhengige verdivurderinger og realisasjonsverdier, samt oppfølging av avvik. Banken må gjennomgå kredittretningslinjene for å sikre bedre praksis og tydeliggjøre bankens risikoappetitt. Bankens rutiner for tapsavsetninger og dokumentasjon må forbedres, og styret bør følge opp dette for å sikre mer presise og forventningsrette tapsavsetninger. Banken har over lang tid hatt utfordringer med kapasitet på et av sine områder, men styrker nå området gjennom nyansettelser.
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter, avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.