Tilsynsrapport – OBOS-banken AS
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 9. juli 2025
Tilsynet avdekket enkelte forhold der foretaket bør gjøre endringer og tilpasninger i sin styring med og kontroll av IKT-virksomheten. Dette var blant annet knyttet til IKT-strategien som i større grad bør reflektere målene i virksomhetsstrategien, til virksomhetens konsekvensanalyse som manglet forretningens konkrete krav til IKT-systemene, og til mangler i de uavhengige kontrollfunksjonenes rapportering. Videre peker Finanstilsynet på mangelfulle rutiner for enkelte områder, samt til mangler i gjennomføringen av beredskapstester.
Tilsynsrapport
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter, avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.