Tilsynsrapport- Gran Oppgjør AS
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 9. april 2025
Tilsynsrapporten oppsummerer de viktigste funnene etter stedlig tilsyn hos Gran Oppgjør AS. Det var betydelige svakheter ved foretakets rutiner for beregning og utbetaling av renter og etterlevelse av egne rutiner for kontroll av såkalt "rentebuffer" på klientkontoene som foretaket hadde ansvaret for å avstemme.
Tilsynsrapport
Tilsynet avdekket videre enkelte mangler ved foretakets risikovurdering, saksbehandlingsrutiner og etterlevelse etter hvitvaskingsloven og eiendomsmeglingsloven. Foretaket avviklet sin eiendomsmeglingsvirksomhet 4. mars 2025.
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.