Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Forside >
Nyhetsarkiv >
Tilsynsrapporter >
Tilsynsrapport - Trøgstad Sparebank

Tilsynsrapport - Trøgstad Sparebank

Tilsynsrapporter og vedtak

Publisert: 15. januar 2025
Sist publisert: 19. februar 2025

Tilsynsrapporten oppsummerer IKT-tilsyn i Trøgstad Sparebank 3. september 2024. Hensikten med tilsynet var å gjøre en vurdering av hvordan foretaket administrerer, utvikler, drifter, vedlikeholder og sikrer IKT-systemer og -tjenester.Finanstilsynet vurderte styring med og kontroll av IKT-virksomheten med spesiell vekt på IKT-risiko, endrings- og avvikshåndtering, datastyring og forvaltning, IKT-sikkerhet, utkontraktering og beredskap.

Tilsynsrapport

  • Tilsynsrapport - Trøgstad Sparebank (pdf)

Finanstilsynet merket seg at banken ikke mottok de utfyllende rapportene om IKT-hendelser fra leverandøren, som Finanstilsynet mottar fra Eika Gruppen etter ca. 30 dager. Finanstilsynet understreker viktigheten av at banken gjøres kjent med årsaken til hendelsene som rammer den, blant annet om de er forårsaket av en endring.

Selv om oppfølging av utkontraktert IKT-virksomhet er beskrevet i bankens ‘Retningslinjer for utkontraktering’ mener Finanstilsynet at banken, sett i lys av sin absolutte leverandøravhengighet på IKT-området, bør ha en egen rutine for oppfølging av utkontraktert IKT-virksomhet som i større detalj beskriver rapporteringene fra leverandøren (frekvens, innhold, med mer) og hvordan banken skal vurdere den mottatte informasjonen.

Finanstilsynet understreker videre at informasjonssikkerhetsscenarioer må inngå i beredskapstestingen.

Om tilsynsrapporter og vedtak

Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.  

Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:  

  • pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
  • ilegge overtredelsesgebyr
  • trekke tilbake en tillatelse

Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.  

Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.  

Samleside

  • Tilsynsrapporter for IT og betalingstjenester
Til toppen av siden expand_less

Del denne siden:

  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Om Finanstilsynet
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt
  • eFormidling
  • Personvern og tilgjengelighetserklæring
  • RSS og API
  • Varsling til Finanstilsynet

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr.: 840 747 972 

Til toppen av siden expand_less