Tilsynsrapport - Santander Consumer Bank AS
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 14. mai 2025
Tilsynsrapporten oppsummerer tilsyn i Santander Consumer Bank AS. Hovedformålet med tilsynet var å vurdere bankens kredittrisiko med tilhørende styring og kontroll knyttet til gjenstandsfinansiering (bil mv.). Det ble særskilt rettet oppmerksomhet mot bankens vurdering av gjeldsbetjeningsevne, etterlevelse av utlånsforskriften, oppfølging av kunder i mislighold, klagebehandling og ivaretakelse av kundenes interesser.
Tilsynsrapport
Bankens retningslinjer og rutinebeskrivelser bør tydeliggjøres på flere områder, herunder rutiner for vurdering av inntektsstabilitet, oppfølging av kunder i mislighold samt rutiner for klagehåndtering. I beregning av betjeningsevne under utlånsforskriften, mener Finanstilsynet at banken ikke har inkludert alle relevante utgifter for flere av kundene. Når det gjelder foretakets provisjonsmodell for formidling av lån gjennom bilforhandlere er det behov for ytterligere informasjon, og Finanstilsynet vil følge dette opp i en egen sak.
Ratingmodellen som benyttes for bedriftskunder har klare svakheter og bør oppgraderes.
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.