Tilsynsrapport - Frem Eiendomsmegling AS
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 14. mai 2025
Finanstilsynet har i forbindelse med tilsynet avdekket enkelte mangler knyttet til etterlevelsen av IKT-forskriften og innholdet i risikovurderingen etter risikostyringsforskriften § 6. I mange saker hadde ikke foretaket sørget for at selger hadde stilt garanti etter boligoppføringsloven § 12 i tide. Finanstilsynet avdekket også mangler i foretakets risikovurdering, arbeidsrutine og etterlevelse i oppdragsgjennomføringen på antihvitvaskingsområdet.
Tilsynsrapport
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.