Vedtak om tilbakekall av eiendomsmeglerbrev
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 11. juni 2025
Sist publisert: 1. juli 2025
Finanstilsynet har vedtatt å tilbakekalle et eiendomsmeglerbrev etter å ha avdekket grove og gjentatte brudd på eiendomsmeglingsloven i flere oppdrag hvor megleren var oppdragsansvarlig. Megleren hadde blant annet brutt omsorgs- og rådgivningsplikten overfor flere selgere ved formidlinger hvor det var avtalt selgerkreditt og eiendommene var tilbudt bare til én interessent «off market». I oppdragene ble det også konstatert mislighold av journalføringsplikter, brudd på undersøkelses- og opplysningsplikter, manglende verdivurdering og finansieringskontroll.
Oppdatert 1. juli 2025: Vedtaket er påklaget og Finanstilsynet har gitt utsatt iverksettelse av vedtaket.
Vedtak
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter, avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.