Vedtak om tilbakekall av eiendomsmeglerbrev
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 11. juni 2025
Finanstilsynet har vedtatt å tilbakekalle et eiendomsmeglerbrev etter å ha avdekket grove og gjentatte brudd på eiendomsmeglingsloven i flere oppdrag hvor megleren var oppdragsansvarlig. Megleren hadde blant annet brutt omsorgs- og rådgivningsplikten overfor flere selgere ved formidlinger hvor det var avtalt selgerkreditt og eiendommene var tilbudt bare til én interessent «off market». I oppdragene ble det også konstatert mislighold av journalføringsplikter, brudd på undersøkelses- og opplysningsplikter, manglende verdivurdering og finansieringskontroll.
Vedtak
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.