Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Forside >
Nyhetsarkiv >
Tilsynsrapporter >
Vedtak om tilbakekall av eiendomsmeglerbrev

Vedtak om tilbakekall av eiendomsmeglerbrev

Tilsynsrapporter og vedtak

Publisert: 11. juni 2025
Sist publisert: 10. desember 2025

Finanstilsynet har vedtatt å tilbakekalle et eiendomsmeglerbrev etter å ha avdekket grove og gjentatte brudd på eiendomsmeglingsloven i flere oppdrag hvor megleren var oppdragsansvarlig. Megleren hadde blant annet brutt omsorgs- og rådgivningsplikten overfor flere selgere ved formidlinger hvor det var avtalt selgerkreditt og eiendommene var tilbudt bare til én interessent «off market». I oppdragene ble det også konstatert mislighold av journalføringsplikter, brudd på undersøkelses- og opplysningsplikter, manglende verdivurdering og finansieringskontroll.

 

Oppdatert 10.12.2025: Vedtaket er påklaget. Vedtaket trådte i kraft 4. desember 2025

Vedtak

  • Tilsynsrapport og vedtak eiendomsmegler (pdf)

Om tilsynsrapporter og vedtak

Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.  

Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å  

  • pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
  • ilegge overtredelsesgebyr
  • trekke tilbake en tillatelse

Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter, avhenger av hvilke regler som er brutt.  

Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.  

Til toppen av siden expand_less

Del denne siden:

  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
Til toppen av siden expand_less