Tilsynsrapport - DNB Bank ASA
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 14. mai 2025
Tilsynsrapporten oppsummerer tilsyn i DNB-konsernets forretningsområde Large Corporates & International, divisjon DNB Finans. Hovedformålet med det stedlige tilsynet var å vurdere divisjonens kredittrisiko med tilhørende styring og kontroll knyttet til gjenstandsfinansiering (bil mv.). Det ble særskilt rettet oppmerksomhet mot divisjonens vurdering av gjeldsbetjeningsevne, etterlevelse av utlånsforskriften, oppfølging av kunder i mislighold, klagebehandling og ivaretakelse av kundenes interesser.
Tilsynsrapport
Bankens retningslinjer og rutinebeskrivelser bør tydeliggjøres på flere områder, herunder retningslinjer for bruk av medlåntaker, vurdering av inntektsstabilitet, oppfølging av kunder i mislighold samt rutiner for klagehåndtering. I beregning av betjeningsevne under utlånsforskriften, finner Finanstilsynet mangler for enkelte av kundene, og peker på at banken må hensynta all relevant informasjon i vurdering av enkeltsaker.
Når det gjelder foretakets provisjonsmodell for formidling av lån gjennom bilforhandlere er det behov for ytterligere informasjon, og Finanstilsynet vil følge dette opp i en egen sak.
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.