Tematilsyn om betalings- og e-pengeforetaks behandling av klientmidler
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 11. april 2025
Finanstilsynet har undersøkt håndtering av klientmidler hos betalings- og e-pengeforetak. Undersøkelsen viser at flere foretak oppbevarer egne midler på klientkontoen i kortere eller lengre perioder. Dette medfører etter Finanstilsynets vurdering en risiko for at kundenes midler ikke vil være beskyttet ved en eventuell konkurs eller annen tvangsfullbyrdelse. Finanstilsynet forventer at foretakene gjør nødvendige endringer for å sikre at kundemidlene ikke sammenblandes med foretakets midler.
Tilsynsrapport
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.