Tilsynsrapport - Søgne og Greipstad Sparebank
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 26. juni 2024
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn i Søgne og Greipstad Sparebank 12. - 13. februar 2024. Formålet med tilsynet var å belyse og vurdere utvalgte deler av bankens interne virksomhetsstyring, kredittrisiko, operasjonelle risiko, og likviditets- og finansieringsrisiko. Bankens utlånsportefølje har betydelig konsentrasjon mot eiendom, og bygg -og anleggsvirksomhet, og porteføljekvaliteten er svekket gjennom 2023.
Tilsynsrapport
Bankens styringsrammer på kredittområdet fremstår som uklare, og bankens kredittvurderinger kan forbedres. Rapporten omtaler også mangler knyttet til identifisering av lån med vesentlig økning i kredittrisiko og kredittforringede utlån.
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.