Tilsynsrapport - Santander Consumer Bank AS
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 20. mars 2024
Tilsynsrapporten oppsummerer IKT-tilsyn hos Santander Consumer Bank AS 19. og 20. september 2023. Tilsynet hadde som formål å vurdere hvordan foretaket administrerer, utvikler, drifter, vedlikeholder og sikrer sine IKT-systemer og -tjenester. Finanstilsynet vurderte spesielt foretakets styring med og forvaltning av data og datakvalitet, endringshåndtering og utkontraktering relevant for IKT-området. Tilsynet var begrenset til å omfatte virksomheten i Norge.
Tilsynsrapport
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.