Tilsynsrapport - DNB Bank ASA
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 12. juni 2024
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn i DNB Bank ASA (DNB) 12. og 15. september 2023. Tilsynet hadde som formål å bekrefte at DNBs løsning for betalingsfullmektigers og opplysningsfullmektigers tilgang til konto er i henhold til bestemmelsene i PSD2-direktivet (DIRECTIVE (EU) 2015/2366) slik disse kommer til uttrykk i den norske lovgivningen, og delegert kommisjonsforordning 2018/389 (RTS), jf. forskrift om systemer for betalingstjenester § 12.
Tilsynsrapport
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.