Tilsynsrapport og vedtak om overtredelsesgebyr – MyBank ASA
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 11. januar 2023
Sist publisert: 12. januar 2023
Finanstilsynet har i 2022 foretatt nærmere undersøkelser av MyBanks håndtering av kredittsaker og etterlevelse av sentrale regler som gjelder for banker. Tilsynsrapporten gir en oppsummering av bankens håndtering av forhold som medførte pålegg om retting knyttet til kredittområdet, hvitvaskingsområdet samt forhøyet minstekrav til ansvarlig kapital utover gjeldende minstekrav og bufferkrav.
Tilsynsrapport
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.