Tilsynsrapport - vedtak om tilbakekall av tillatelse til å drive eiendomsmeglingsvirksomhet
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 8. mars 2023
Finanstilsynet har fattet vedtak om tilbakekall av tillatelsen til Din Megler AS. Grunnlaget for vedtaket var gjentatte og til dels grove brudd på eiendomsmeglers plikter. Tilsynet avdekket blant annet brudd på regelverket for gjennomføring av oppgjør og klientmiddelbehandling.
Tilsynsrapport
I rapporteringen til Finanstilsynet hadde foretaket gitt uriktige opplysninger om klientmiddelbehandlingen. Foretakets eiendomsmeglingsfaglige risikostyring og internkontroll var mangelfull, foretaket hadde ikke oppfylt sine plikter etter hvitvaskingsregelverket og journalføringen var mangelfull.
Oppdatert 1. juni 2023: Vedtaket ble påklaget. Foretaket har i etterkant av klagen meldt opphør av eiendomsmeglingsvirksomheten og har siden 12. mai 2023 ikke hatt tillatelse til å drive eiendomsmegling. Foretaket har deretter trukket klagen.
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.