Tilsynsrapport - Synega Regnskap AS
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 21. september 2022
Tilsynsrapporten oppsummerer tilsyn hos Synega Regnskap AS. Foreliggende avtaler mellom Synega og andre regnskapsførerforetak der det utpekes oppdragsansvarlig regnskapsfører er etter Finanstilsynet vurdering ikke er dekkende i forhold til oppfyllelse av kravene i regnskapsførerlovens §6 annet ledd om utpeking av oppdragsansvarlig regnskapsfører. Synega bør på nytt vurdere om de foreliggende avtale er tilstrekkelig klare og hensiktsmessige. I tillegg avdekket tilsynet enkelte svakheter av pliktene etter hvitvaskingslovgivningen.
Tilsynsrapport
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.