Tilsynsrapport - Odin Forvaltning AS
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 14. januar 2022
Sist publisert: 6. september 2022
Tilsynsrapporten oppsummerer stedlig tilsyn i Odin Forvaltning AS i 2021. Finanstilsynet omtaler i tilsynsrapporten enkelte forhold knyttet til kundetiltak for en gruppe eksisterende kunder, mangelfull presentasjon av referanseindeks i rente- og kombinasjonsfond og manglende rutiner og prosedyrer ved prissetting av verdipapirfond.
Tilsynsrapport
Det er Finanstilsynets vurdering at foretaket ikke har hatt en tilstrekkelig gjennomarbeidet, detaljert og dokumentert prisfastsettelsesprosess som kan bidra til å sikre at fond og andelseiere ikke påføres unødige kostnader. Finanstilsynet påpeker i rapporten at foretaket må ha en strukturert prisfastsettelsesprosess, der kostnadene identifiseres, kvantifiseres og vurderes opp mot plikten til å ikke påføre fondet unødige kostnader. Prisfastsettelsesprosessen må jevnlig oppdateres, og dokumenteres, slik at det er mulig å føre tilsyn med forvaltningsselskapets beregninger og honorarfastsettelse.
Det er utarbeidet en egen tilsynsrapport for IT-delen av tilsynet.
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.
Abonner på nyheter
Registrer deg for å få nyhetsvarsling når Finanstilsynet publiserer saker du er interessert i.