Tilsynsrapport - KLP
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 17. august 2022
Sist publisert: 9. september 2022
Finanstilsynet gjennomførte tilsyn i Kommunal Landspensjonskasse Gjensidige Forsikringsselskap (KLP) 16., 17. og 18. juni 2021. Formålet med tilsynet var gjennomgang av foretakets system for risikostyring, kapitalforvaltningsområdet, forsikringsområdet, beregning og validering av tekniske avsetninger og kapitalkrav samt risikoeksponering og kapitalisering. Videre ble IT-området dekket.
Tilsynsrapport
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.