Tematilsyn: Telefonisk inkassovirksomhet
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 15. desember 2022
Finanstilsynet igangsatte høsten 2021 en temabasert undersøkelse av inkassoforetakenes telefoniske inkassovirksomhet. Resultatet av undersøkelsen er gjengitt i denne rapporten. Finanstilsynet publiserer samtidig rundskriv 5/2022 "Telefonisk inkassoverksemd", som beskriver det Finanstilsynet legger til grunn for god inkassoskikk for denne typen inndriving. Dette omfatter blant annet grenser for antall telefoniske anropsforsøk.
Rapport
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.