Tilsynsrapport - Vipps AS
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 27. oktober 2021
Sist publisert: 13. desember 2021
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn i Vipps AS 17. – 18. mars 2021. Tilsynet var ledd i Finanstilsynets risikobaserte tilsynsvirksomhet. Formålet med tilsynet var å vurdere foretakets styring og kontroll av virksomheten, herunder av samfunnsviktige/-kritiske funksjoner. Videre ble foretakets arbeid siden stedlig tilsyn i 2018 når det gjelder forebygging av hvitvasking og terrorfinansiering fulgt opp.
Brev
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.
Abonner på nyheter
Registrer deg for å få nyhetsvarsling når Finanstilsynet publiserer saker du er interessert i.