Tilsynsrapport - Lindorff AS
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 11. mars 2021
Tilsynsrapporten oppsummerer tilsyn hos Lindorff AS, som ble startet høsten 2019. Temaet for tilsynet var foretakets telefoniske oppfølging av krav på vegne av en forbrukslånsbank. I rapporten gir Finanstilsynet Lindorff AS kritikk for å ha brutt kravet til god inkassoskikk ved for hyppig telefonisk pågang overfor et begrenset antall enkeltskyldnere, og at dette skyldes at internkontrollsystemet for dette inndrivingstiltaket ikke har vært tilstrekkelig.
Brev
Finanstilsynet legger til grunn at Lindorff AS innretter sin virksomhet i samsvar med kritikken.
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.
Abonner på nyheter
Registrer deg for å få nyhetsvarsling når Finanstilsynet publiserer saker du er interessert i.