- Prinsippene for håndtering av interessekonflikter i verdipapirhandelloven er viktige kjøreregler som bidrar til at kundens interesser ivaretas i rådgivningen, sier finanstilsynsdirektør Bjørn Skogstad Aamo i en kommentar.
- Prinsippene er gode utgangspunkt som også anbefales fulgt av andre foretak som yter rådgivning og formidling av spareprodukter, slik som for eksempel Unit-Linked-produkter og andeler i KS og ANS. Finanstilsynet vil følge opp prinsippene i det løpende tilsyn med verdipapirforetakene og bankene, sier Skogstad Aamo.
Finansdepartementet ba i brev datert 23. april 2010 Finanstilsynet om å vurdere om en innretning av virksomheten slik at ”rådgivers avlønning er direkte avhengig av de provisjonsinntektene hans rådgivning genererer” kan sies å være i tråd med lovens bestemmelser om at verdipapirforetak skal innrette virksomheten slik at foretaket ”er oppbygd og organisert på en slik måte at risikoen for interessekonflikter mellom foretaket og dets kunder eller foretakets kunder seg imellom begrenses til et minimum”.
Etter Finanstilsynets vurdering utgjør en slik direkte kobling mellom rådgiverens salg og avlønning en åpenbar interessekonflikt. Interessekonflikter mellom foretaket og kundene svekker foretakets forutsetninger for å ivareta kundens interesser på best mulig måte. Ettersom foretaket med rimelige tiltak et stykke på vei kan organisere seg bort fra denne interessekonflikten, har Finanstilsynet kommet til at slik direkte salgsbasert avlønning av rådgiverne ikke er i samsvar med verdipapirhandelloven. I likhet med departementet legger Finanstilsynet videre til grunn at verdipapirforetakene må kunne dokumentere at vederlag som mottas fra andre enn kunden oppfyller vilkårene i verdipapirforskriften § 10-8.
Etter Finanstilsynets vurdering har verdipapirhandelloven en tilfredsstillende regulering av de problemstillinger som departementet har adressert, og har derfor ikke foreslått regelendringer. Finanstilsynet ønsker heller ikke å pensle ut nærmere regler for hvordan verdipapirforetakene skal utforme sine avlønningssystemer innenfor lovens rammer, men vil i tilsynsarbeidet følge opp overfor foretakene at interessekonflikter håndteres i samsvar med lovgivningen.
Bakgrunnen for saken er blant annet tilsynssaker hvor det ble avdekket at foretak anbefalte kundene produkter ut fra hva som gav best inntjening for rådgiverne og foretaket, og ikke ut fra kravet om å ivareta kundens interesser på beste måte. Finanstilsynets svar er sendt Finansdepartementet.