Veiledning om krav til foretakenes informasjonssystemer for verdivurdering
Nyheter
Publisert: 4. mars 2024
Finanstilsynet har publisert en veiledning om krav til foretakenes informasjonssystemer for verdivurdering. Formålet med veiledningen er å klargjøre hvilke krav som stilles til foretakenes kapasitet til å gjøre tilgjengelig data og informasjon som er nødvendig for å utføre verdivurdering i forbindelse med en krisehåndtering. Veiledningen er spesielt relevant for bankene som har mottatt vedtak om minstekrav til summen av ansvarlig kapital og konvertibel gjeld (MREL).
EUs krisehåndteringsdirektiv, Bank Recovery and Resolution Directive (Directive 2014/59/EU, 'BRRD'), trådte i kraft i EU i januar 2016, og ble gjennomført i norsk rett fra 1. januar 2019. Direktivet legger til rette for at visse banker, kredittforetak og verdipapirforetak skal krisehåndteres for å unngå en avvikling som kan true finansiell stabilitet. Viktige hensyn er at kritiske funksjoner kan videreføres, og at tap bæres av eiere og kreditorer, mens innskudd, klientmidler og offentlige midler beskyttes. Direktivet legger også til rette for beredskap og forebyggende tiltak.
Verdivurdering av foretakets gjeld og eiendeler er en sentral del av beslutningsgrunnlaget når myndighetene avgjør om et foretak skal anses å være kriserammet. En verdivurdering skal inngå som grunnlag for myndighetenes valg og utforming av krisetiltak, samt sikre at eiere og kreditorer ikke kommer verre ut ved en krisehåndtering enn om foretaket hadde blitt avviklet.
Veiledningen gir en oversikt over gjeldende regelverk, og er basert på kapittel 10 (Chapter 10. Management Information Systems) i EBAs håndbok om verdivurdering ved krisehåndtering (Handbook on valuation for purposes of resolution). Veiledningen gir ikke en uttømmende gjennomgang av detaljer i eksisterende regelverk, men avklarer enkelte spørsmål som har vært reist av berørte foretak.